AVATAR inspirerade palestinier och ursprungsfolk över hela världen att måla sig med blå färg till demonstrationer för sina rättigheter. Hungerspelens trefingergest användes som symbol för demokratiskt motstånd mot regimerna i Myanmar, Thailand och Hong Kong. På 1970-talet sågs populärkulturen som i bästa fall banal verklighetsflykt, i värsta fall som implicit konservativ. I dagens kulturkrig är det tvärtom.
Gårdagens högerdebattörer och extremreaktionära klagosångare som ständigt pratade om allt de påstod man inte fick prata om har blivit dagens pk-auktoritära woke-polis. Nu ska de diktera allt vi ska hålla käft om, från jämställdhet till kolonialism. Populärkulturen står genom sin genomslagskraft i centrum. Böcker censureras på skolor och bibliotek i USA, och Trump har utsett Sylvester Stallone och Mel Gibson till politruker med uppdrag att rensa upp i Hollywood-träsket.
Familjetillvända Disney-koncernen är det senaste trumfkortet. Länge vägrade Disney alla försök till politisk styrning, men har på senare år vikt ner sig för Trump-doktrinen bland annat genom att stryka ner hbtq-referenser i INSIDAN UT 2 och strömningsaktuella Pixar-serien Win or Lose. En franchise fortsätter dock att vara en nagel i Trump-ögat: Star Wars.
George Lucas såg originaltrilogin som en allegori över FNL-gerillans kamp mot USA-imperialismen i Vietnam, och i MÖRKRETS HÄMND från 2005 härmar Darth Vader George W Bushs ”kriget mot terrorn”-stridsrop: ”Du är antingen med mig eller mot mig”. När premiären på ROGUE ONE 2016 sammanföll med Donald Trumps seger i presidentvalet tog både filmkritiker och trumpister filmens anti-totalitära uppror som ett politiskt manifest. Disney-VD:n Bob Iger försökte dra underhållningskortet genom att deklarera att det inte fanns några som helst ideologiska undertexter i filmen. Det kortet föll platt.
I år sammanfaller premiären för den andra säsongen av Star wars-serien Andor på Disney+ med början på Trump 2.0-eran. Serien är en prequel till Rogue One, som i sin tur är en prequel till Star Wars-filmerna och handlar om fröet till den mångkulturella Rebellalliansens kamp för demokrati mot det galaktiska imperiets diktatur. Serieskaparen Tony Gilroy (medförfattare till Rogue One) har redan på förhand flaggat för att alla referenser till historiska slavrevolter och antiapartheidkampen i Sydafrika är helt avsiktliga.
Huvudpersonen Cassian Andor (Diego Luna) går i fotspåren från Han Solo och vidare bakåt till Humphrey Bogarts antihjälte Rick Blaine i Casablanca (1942). Han är cynikern som hatar förtrycket men inte gör aktivt motstånd, tills han en dag slutar ducka för imperiets terrorvälde och tar ledningen i gerillakriget. En klassisk amerikansk anti-hjälte som appellerar till hemlandets publik och särskilt de drygt 65 miljoner hispanics som bor i USA eftersom Luna är från Mexiko och med Gilroys goda minne framhäver sin brytning.
Populärkulturen kommer aldrig att välta autokrater, det kan bara vi själva göra. Men i en tid när diktaturer och auktoritära partier flyttar fram positionerna kan den just i kraft av sin popularitet bli en viktig inspirationskälla, det visar inte minst högerns kulturkrig. Alla förändringar föregås av tankar på att förändringar är möjliga. De kan kulturen gestalta, och det är därför den är under attack från de som söker ta makten över såväl samhället som vår tankevärld.
© Michael Tapper, 2025. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2025-05-08.
Andor, säsong 2
STRÖMMAD TV-SERIE I TOLV AVSNITT. USA, 2025. Skapad av: Tony Gilroy. Med: Diego Luna, Adria Arjona, Stellan Skarsgård, Genevieve O’Reilly. Längd: 0.47–0.57/avsnitt. Disney+.