David Puttnam The Undeclared War. The Struggle for Control of the World’s Film Industry London: HarperCollins, 1997
Martin Dale The Movie Game. The Film Business in Britain, Europe and America London: Cassel, 1997
Ett spöke drar fram över Europa. Det är filmfiaskonas spöke. Och i dess spår hörs tandagnisslan och veklagan: ”’Ack, om det icke vore för detta vederstyggliga Hollywood så skulle den fördummade publiken lovorda våra konstnärligt överlägsna filmer.” Denna klagosång om den europeiska filmindustrins ständiga kristillstånd får svar på tal i två nyutkomna böcker: David Puttnams The Undeclared War och Martin Dales The Movie Game.
David Puttnam hyllades som brittisk filmindustris stora hopp då han under 1970- och 1980-talen producerade internationella storsäljare som Midnight Express, Triutnfens ögonblick och Dödens fält. I The Undeclared War anlägger han ett historiskt perspektiv för att försöka förklara ”kriget” mellan europeisk och amerikansk film. Martin Dale är manusförfattare, regissör och mediekonsult. Hans bok är en renodlad marknadsanalys av produktionsförhållandena just nu i USA och Europa.
Författarna är rörande överens i såväl analyser som slutsatser. Den europeiska filmen ligger i dödsryckningar, inte bara kommersiellt utan i högsta grad även konstnärligt. Påståendena om att stagnationen skulle bero på Hollywoods ekonomiska styrka är vilseledande, ett försök att dölja en filmproduktion genomsyrad av ekonomisk vanskötsel, politisk toppstyrning, amatörmässig kulturbyråkrati och kulturkonservativt navelskåderi.
Ändå såg det så lovande ut för bara lite drygt 35 år sedan. 1960 gick 35 procent av de europeiska biointäkterna till de amerikanska filmbolagen. Europeisk film hade fem procent av den amerikanska marknaden och var på frammarsch medan Hollywoodbolagen tycktes tyna bort. I dag, 1997, går över 80 procent av de europeiska biointäkterna till ett återuppståndet Hollywood, samtidigt som europeisk film är nere i en halv procent av den amerikanska filmmarknaden.
Och numera ser europeisk film allt annat än ung och vital ut. Medelåldern för de franska regissörerna har ökat från 28 till 55 år under perioden. Det är alltså samma regissörer nu som då. Föryngringen har varit obetydlig. Mönstret är detsamma i Sverige – 1960-talets ungdomsrevolution har blivit dagens gubbvälde. 3 500 europeiska långfilmsregissörer debuterade under de här åren. Bara ett fåtal fick en fortsatt filmkarriär.
Skandinavisk och svensk filmindustri får av förklarliga skäl inte särskilt mycket utrymme i böckerna, men det spelar mindre roll. Utvecklingen i Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien har många likheter med Sveriges. Enligt författarna började det gå snett på 1960-talet, då så gott som alla europeiska stater byggde upp ett nationellt filmcentrum – i Sverige: Svenska Filminstitutet – och en statlig produktionspolitik.
Resultatet blev förödande. I stället för de paneuropeiska filmallianser som planerades i slutet av 1950-talet blev ländernas filmindustrier låsta i nationella projekt. Statliga bidragssystem inrättades och kontrollerades av kulturbyråkrater med svaga eller obefintliga kunskaper om filmmarknaden. Politiskt bestämda konstnärliga regler fick styra produktionen. Med nationalistiska argument tilläts också en omfattande privat monopolisering inom film- och övrig massmedieindustri.
Här i Sverige finns, som bekant, biogiganten Svensk Filmindustri, lillebror Sandrews men inga andra svenska produktions- eller distributionsbolag med tillgång till egna eller fristående biografer. Tv är huvudsakligen uppdelat mellan statliga SVT och Kinnevik.
De här byråkrati- och monopolstrukturerna, som finns över hela Europa, har enligt författarna präglats av kreativ stagnation, vänskapskorruption, svågerpolitik, social elitism och slutenhet. Den som vill få del av de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för produktion och distribution av exempelvis film eller tv-program behöver alltså släkt- eller vänskapsband med makthavare inne i organisationerna. Att konkurrera med de etablerade bolagen skulle kräva enorma investeringar.
Följaktligen görs majoriteten av dagens europeiska filmer av en liten krets människor med de rätta kontakterna. Och eftersom det avgörande statliga bidraget utbetalats utifrån konstnärliga kriterier, inte efter kommersiell bärkraft, är produktionen det centrala. Distribution och marknadsföring är en bisak.
Mönstret i de europeiska ländernas filmproduktion är att man vid ett årligt bokslut kan notera ett fåtal inkomstbringande publikfilmer, som emellertid är så provinsiella till sin karaktär att de i stort sett bara går att sälja i hemlandet (exempelvis Sällskapsresan- och Jönssonligan-filmerna). Därtill kommer en förkrossande majoritet filmer som antingen attraherat endast ett fåtal biobesökare eller inte ens fått biopremiär.
Denna sistnämnda majoritet har inte heller något värde på andrahandsmarknaden – på video och kabel-tv – utan köps i bästa fall in till någon pliktskyldig visning av det statliga tv-bolaget. De enstaka internationellt säljbara europeiska filmerna som ändå råkar göras köps snabbt upp för världsdistribution av något av de stora amerikanska bolagen. Detsamma gäller video- och tv-rättigheter.
Populära genrer, som polisthrillrar, science fiction eller actionbetonad äventyrsfilm, är i dag nästan helt monopoliserade av Hollywood. Filmbolag. Kritiker och kulturbyråkrater tycks vara rörande överens om att sådan film egentligen är amerikansk och inte hör hemma i Europa. Men man glömmer att den europeiska filmens guldålder byggde just på den här typen av filmer, lika populära då som nu: kriminalfilmerna på danska Nordisk Films under seklets första decennium, Louis Feulliades franska äventyrsföljetonger på 1910-talet, Fritz Langs tyska spionthrillers på 1920-talet.
När man i dag talar om effektintensiva genreprodukter (kommande The Lost World: Jurassic Park eller Titanic) så kan man på den här sidan Atlanten sucka uppgivet och säga att det här väl ändå är amerikanarnas domäner. Men faktum är att det var i Storbritannien som den moderna industrin för visuella effekter grundlades då amerikanska bolag av kostnadsskäl, främst lägre löner, spelade in storsatsningar som ÅR 2001 – ETT RYMDÄVENTYR, Star Wars (1977) och Superman (1978) där.
När produktionerna upphörde flyttade brittiska effektinnovatörer som Douglas Trumbull med till USA helt enkelt därför att det inte fanns någon motsvarande europeisk filmproduktion att arbeta med. Det medförde att Luc Besson tvingades anlita ett amerikanskt bolag, Digital Domain, för de visuella effekterna till sin senaste science fiction-film Det femte elementet.
Varför ska vi då bry oss om filmindustrin och dess underleverantörer? Jo, därför att film- och medieindustrin är USA:s andra största exportör och den snabbast växande. Filmproduktion är genom sin knytning till andra exportvaror (leksaker, cd-rom, kläder med mera) av enorm betydelse för många andra industrier. Framtidsföretag inom multimedia – Steven Spielbergs DreamWorks SKG och James Camerons Digital Domain – bygger vidare på den effektteknik som just nu utvecklas främst via datorer och som i sin tur driver på utvecklingen av ny mjukvara. Denna mångmiljardindustri saknar helt europeisk motsvarighet, trots att europeiska medieföretag är väl så konkurrenskraftiga på andra områden (bland annat spel-, musik- och förlagsindustrin).
När den europeiska medieindustrin i dag investerar i filmproduktion gör man det i USA Det slags kreativa, våghalsiga producenter som fanns före filmreformernas tid – Dino De Laurentiis, Carlo Ponti, Anatole Dauman – arbetar antingen i USA eller har slutat med sin verksamhet.
De få yngre producenter som arbetar i deras efterföljd – David Puttnam, Dieter Geissler – har distributionsavtal med amerikanska bolag och gör dessutom ofta filmer som samproduktioner med Hollywoodjättarna Exporten av europeiska filmtalanger fortsätter också stadigt. I nuläget är 40 procent av Hollywoods filmregissörer och 16 procent av de högst betalda filmstjärnorna emigrerade européer.
David Puttnams och Martin Dales recept för förändring kräver ett politiskt nytänkande. De föreslår bland annat hårdare konkurrenslagstiftning mot monopolen inom film och tv, stöd till nya producenter och produktionsbolag (exempelvis genom skattelagstiftning med avdragsmöjligheter vid investeringar i filmproduktioner), en paneuropeisk filmproduktion inom ramen för EU för att skapa förutsättningar för kostsammare filmproduktioner, en paneuropeisk filmdistribution som marknadsför och lanserar nya filmer samt en starkare knytning mellan filmskolorna – där nya regissörer utbildas och filmindustrin.
Just distribution och marknadsföring är två nyckelfunktioner som Europas filmländer och produktionsbolag ignorerat mest och som man måste ta kontrollen över. Två exempel som visar att det genom effektiv marknadsföring går att nå framgång även med lågbudgetproduktioner är succéerna för de brittiska filmerna The Crying Game (1992) och Fyra bröllop och en begravning (1994) i USA.
Loppet är alltså inte kört. Det går fortfarande att slå sig in även på den helt Hollywooddominerade filmmarknaden. Frågan är bara om den politiska viljan att ändra villkoren för produktionen finns.
© Michael Tapper, 1997. Aftonbladet 1997-06-07.