Oscars och jämlikheten i det 21:a århundradet

”Jag menar att vi skickar ett väldigt tydligt budskap till människor av andra hudfärger om att ni inte är välkomna här.” Joaquin Phoenixs tacktal för priset som bästa manliga skådespelare i JOKER (2019) på brittiska Bafta-galan följdes enligt kinesisk-amerikanska regissören Lulu Wangs (The Farewell, 2019) tweet av ”en obekväm tystnad”. Snarare än till Bafta riktades talet än mer till Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) – organisationen bakom världens främsta prisceremoni: Oscarsgalan – och årets bakslag för jämlikhet i deras nomineringslista.

Sedan mer än fem decennier tillbaka har AMPAS kritiserats för att vara en sluten förening av äldre, vita och välbärgade män som ger utmärkelser till varandra och till filmer som representerar deras konservativa världsbild. Som The Guardian konstaterade i en analys den 4 februari i år, har endast 14 procent av de nominerade i kategorierna öppna för både män och kvinnor (och där kvinnorna inte ingår i ett team) varit kvinnor. Exempelvis har endast en Oscarsstatyett tilldelats en kvinnlig regissör (Kathryn Bigelow för The Hurt Locker på galan 2009). Det har inte bara varit hudfärg utan även kön som avgjort vem som bjudits in i strålkastarljuset.

Hollywoodeliten som grundade AMPAS 1927 dominerade pristagarlistorna fram till slutet av 1960-talet. Ett slående exempel är scenografen Cedric Gibbons, som inte bara designade Oscarsstayetten utan själv mottog priset elva gånger och nominerades ytterligare 28 gånger – oslagbart i galans 92-åriga historia. Likaså har filmer i den konstnärliga mittfåran konsekvent vunnit över kontroversiella och nyskapande verk. Med få undantag har pristagarna fram tills de senaste åren varit vita och etablerade i Hollywood.

År 2012 grävde Los Angeles Times i sammansättningen av de då 5 765 röstberättigade medlemmarna i AMPAS. Eftersom det inte finns några officiella medlemslistor – skälet sägs vara att man inte vill att medlemmarna ska utsättas för påtryckningar eller korruption inför omröstningarna – fick tidningen att kartlägga medlemmarna på annat sätt. Man hittade 5 100. Av dem var 94 procent vita, 77 procent var män, två procent var svarta och bara strax över en procent var hispanics. Genomsnittsåldern var 63 år.

Fördelningen var knappast en spegel av USA:s demografiska mångfald, men utfallet är å andra sidan inte så häpnadsväckande med tanke på att man bara kan bli medlem genom att ha varit Oscarsnominerad eller väljas in på rekommendation av sittande medlemmar. Väl invald är man med för resten av livet, vilket innebär att även de som inte är yrkesverksamma på grund av hög ålder eller för att de bytt yrke ­­får fortsätta rösta.* Sammansättningen är densamma som i resten av samhället, i storföretagens styrelserum, kongressen och statsapparaten.

#OscarsSoWhite

Den enda svarta styrelseledamoten i AMPAS fram till 2012 var marknadsföringschefen Cheryl Boone Isaacs. Året därpå valdes hon till organisationens verkställande direktör och inledde ett arbete för att öka mångfalden bland medlemmarna. Man tog bort den inofficiella spärren för hur många som kunde bli medlemmar och släppte in 400 nya medlemmar för att öka den etniska mångfalden och förbättra könsfördelningen.

Redan inför Oscarsgalan 2015 stod det emellertid klart att förnyelsen knappast gjort någon större skillnad. En mediedebatt rasade inför det faktum att samtliga nominerade skådespelare i alla fyra kategorierna var vita. Medborgarrättsaktivisten April Reigns drog igång en kampanj på sociala medier under #OscarsSoWhite, och röster från Jackie Chan och Michelle Yeoh gjorde gällande att diskrimineringen även omfattade människor av asiatisk och annan etnicitet.

I juni 2016 lanserade AMPAS därför en nyrekrytering av ytterligare 683 medlemmar, varav 283 kom från 59 olika länder, och femårsplanen A2020 för ökad jämlikhet i branschen. Bland skådespelarna syntes Idris Elba, Alicia Vikander och Michelle Rodriguez, och av de 90 nya regissörerna som togs in var 50 kvinnor. Följande år plockades ytterligare 774 nya medlemmar in, så att den kvinnliga andelen nu uppgick till totalt 28 procent och icke-vita till 13 procent. Ett stort framsteg, om än vita män fortfarande dominerade med sina 72 procent. Däremot gav debatterna och nyrekryteringarna resultat i på Oscarsgalan 2017.

Det året prisbelönades afrikanamerikanska filmarbetare som aldrig förr. MOONLIGHT (2016) utsågs till bästa film. Regissören Barry Jenkins delade priset för bästa manus efter förlaga med författaren Tarell Alvin McCraney. Priset för bästa manliga biroll gick till Mahershala Ali (Moonlight) och det för bästa kvinnliga biroll gick till Viola Davis (FENCES, 2016). Dessutom vann dokumentärfilmaren Ezra Edelmann (tillsammans med producenten Catherine Waterlow) i sin kategori för O.J: MADE IN AMERICA (2016) i en kategori dominerad svarta dokumentärfilmare, som Raoul Peck, Roger Ross Williams och Ava Du Vernay.

Det blir en gång… ett nytt Hollywood?

Ett skifte tycktes ha inträffat i Hollywood som fortsatte på Oscarsgalan 2018 med att mexikanen Guillermo del Toro tilldelades priserna för bästa film (tillsammans med producenten J. Miles Dale) och bästa regi med THE SHAPE OF WATER (2017). Och i kategorin bästa animerade film vann Pixars COCO (2017), en hyllning till mexikansk folklore. Tillsammans med afrikanamerikanske Jordan Peeles vinnande originalmanus till GET OUT (2017) blev de även ett korrektiv till Oscarshistoriens ignorering av genrefilm som skräck men även västern och kriminalfilm.

Samma år tog BLACK PANTHER (2018) världen med storm, och även om den inte vann i prestigekategorierna så fortsatte mångfaldstrenden på galan 2019 med Alfonso Cuarón (bästa regi, foto och utländska film för ROMA, 2018), Rami Malek (bästa manliga huvudroll för Bohemian Rhapsody, 2018), Mahershala Ali (bästa manliga biroll – för andra gången GREEN BOOK, 2018), Regina King (bästa kvinnliga biroll, IF BEALE STREET COULD TALK, 2019) och Spike Lee (bästa manus efter förlaga, BLACKKKLANSMAN, 2018) i spetsen för ett etniskt mixat författarteam.

Nomineringslistan för 2020 års gala mottogs därför som en käftsmäll. Afrikanamerikanska Cynthia Erivio (Harriett, 2019) är den enda som sticker ut i ett annars helvitt startfält av vita skådespelare. Även i de andra kategorierna är den vita dominansen närmast total med undantag för sydkoreanska PARASIT (Gisaengchung, 2019) i kategorierna bästa film, bästa regi och bästa utländska film, judisk-maoriske Taika Waititi (bästa manus efter förlaga, JOJO RABBIT, 2019) samt mexikanen Rodrigo Prieto (bästa foto, THE IRISHMAN, 2019).

Förklaringen till bakslaget är att inte bara AMPAS utan även branschens inflytelserika yrkesfack (guilds) och även filmbolagens makthierarkier domineras av vita män. När Spike Lee fick en heders-Oscar 2016 påpekade han att ”det är lättare för en svart person att bli president i USA än att bli vd för ett stort filmbolag”. Kvinnor har det funnits några exempel på, med Sherry Lansing (Paramount, 20th Century Fox) och Kathleen Kennedy (Lucasfilm) som banbrytare. Men uppenbarligen är det fortfarande långt kvar till AMPAS löfte i A2020-planen om ett jämlikt Hollywood.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-02-09.

* Fyra medlemmar har faktiskt uteslutits: skådespelaren Carmine Caridi 2004 för copyrightbrott efter att ha läkt tittkopior av Oscarsnominerade filmer samt producenten Harvey Weinstein 2017, Roman Polanski och Bill Cosby 2018 på grund av åtal för sexuella övergrepp.

Kort historik över Academy of Motion Picture Arts and Sciences och Oscarsgalan

Grundad den 11 januari 1927 i Hollywood på initiativ av MGM-bossen Louis B. Mayer. På det första officiella mötet fem månader senare valde man in Thomas Edison som sin första hedersledamot, vilket är ironiskt med tanke på att han varit Hollywoodbolagens störste fiende. År 1929 höll man den första prisgalan, kallad ”Academy Awards”, med tolv kategorier. Redan då sändes galan direkt i radio, tv-debuten kom 1953 och sedan 1966 sänds den i färg.

Scenografen Cedric Gibbons designade den 3,5 decimeter höga och 3,8 kilo tunga förgyllda bronsstatyetten föreställande en naken man med ett riddarsvärd nerstucket i en filmrulle med fem hål, ett vardera för filmindustrins fem grenar: skådespelare, regissörer, manusförfattare, producenter och teknisk personal. Först 1934 kallades statyetten ”Oscar” i ett tacktal av Walt Disney.

Ursprunget till namnet ”Oscar” är omstritt. Det hetaste tipset är att det var ett påfund från Margaret Herrick, sekreterare i AMPAS, som tyckte den liknande hennes farbror Oscar. Inget smickrande omdöme med tanke på att den vasstungade manusförfattaren Frances Marions beskrivning: ”Jag såg den som en perfekt symbol för filmindustrin: en kraftfull, atletisk kropp som greppade ett glimrande svärd och med halva huvudet – den del där hjärnan finns – helt avskuren.” Sedan 2013 har även själva prisgalan bytt namn från ”Academy Awards” till ”The Oscars”.

För närvarande delas priser ut i 24 olika kategorier. Några kategorier har försvunnit, bland annat för regiassistent (1932–37) och minderåriga skådespelare (1934–60). Andra har tillkommit, de två senaste är makeup/hår (1981) och animerad film (2001). Dessutom finns sex ytterligare så kallade specialkategorier, bland annat en heders-Oscar, tre priser för vetenskapliga och tekniska innovationer samt priset till Irving G. Thalbergs minne.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-02-08.

Hur går omröstningen till?

AMPAS har för närvarande cirka 7 000 röstberättigade medlemmar. De flesta nomineringar bereds inom de respektive kategorierna, exempelvis skådespelarfacket. Andra kategorier, som animerad kort- och långfilm, bereds av särskilda kommittéer. Alla medlemmar medverkar i nomineringsprocessen för bästa film. I slutomröstningen röstar samtliga medlemmar i alla kategorier.

För att kvalificera sig till nomineringarna 2020 måste långfilmerna ha en speltid på minst 40 minuter och ha visats i Los Angeles-regionen från den 1 januari till den 31 december 2019. Ingen film får visas på amerikansk tv eller distribueras i annan form under den perioden. Nomineringsberedningarna inleddes i november 2019 och nomineringsröstningen i december. Röstningen sker mestadels online och med några få undantag på papper. Slutomröstningen inför galan är öppen för alla medlemmarna.

Alla omröstningar arrangeras av revisionsfirman PriceWaterhouseCoopers. Rösterna räknas av dem och resultaten är fram till galan endast kända av två medarbetare. Vid Oscarsgalan är det revisionsfirmans medarbetare som delar ut kuverten med vinnarna till de olika presentatörerna, och det var en av dem som låg bakom fadäsen 2017 då Faye Dunaway och Warren Beatty felaktigt förklarade LA LA LAND (2016) som vinnare i kategorin bästa film för att efter visst tumult korrigera till Moonlight.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-02-08.

För den fullständiga listan över reglerna inför 2020 års Oscarsgala, se:
https://www.oscars.org/sites/oscars/files/92aa_rules.pdf

Tre Oscarsnominerade filmer på Netflix

Min borttappade kropp (J’ai perdu mon corps, 2019)
Fransk animerad film om en föräldralös pojkes förälskelse och en avhuggen hand som är på rymmen.

The Edge of Democracy (2019)
Brasiliansk dokumentär om de politiska skandalerna kring arbetarpartiet PT:s presidenter Lula Da Silva och Dilma Rousseff och valet av högerextremisten Jair Bolsonaro.

American Factory (2019)
Amerikansk dokumentär om hur kinesiska Fuyao flyttar in i nedlagda General Motors fabrikslokaler i Moraine, Ohio, vilket snart leder till kulturella slitningar.

Se även: SLAGET OM OSCAR (2001)