Modeskapare i nazismens skugga

Det börjar illavarslande med ovationer 1954 på Sorbonne-universitetet för modeskaparen Christian Dior (Ben Mendelsohn). Ord haglar om hur han skänkte hoppet och skönheten åter till ett Paris och en värld märkt av nazismens förbrytelser mot mänskligheten. Samtidigt i en annan del av stan håller Coco Chanel (Juliette Binoche) presskonferens om hur hon ska starta om sitt modehus för att rädda världen från Diors dåliga smak.

Ska det här bli ännu en av otaliga superlativparfymerade hjältebiografier? En tramsig designmatch mot Chanel om vem som har modegudarna på sin sida? Men så ställer en student frågan till Dior om hans arbete med att designa kläder under ockupationen för nazielitens fruar. Filmen klipper till 1943, och handlingen skiftar karaktär.

Krigslyckan har vänt för Nazityskland. I Paris eskalerar våldet när motståndsrörelsen FFI (Forces Françaises de l’Intérieur) gör allt djärvare sabotageaktioner. Dior, som arbetar för Lucien Lelong (John Malkovich), hamnar i skottlinjen under ett attentat som hans yngre syster Catherine (Maisie Williams) deltar i. Efteråt gömmer sig FFI-gruppen i Diors lägenhet.

Chanel bor på nazihögkvarteret hotell Ritz och arbetar som deras agent (kodnamn: Westminister, F 7124). Med hjälp av sin spionhanterare och älskare baron Hans von Dinklage (Claes Bang) använder hon de ariska raslagarna för att försöka utmanövrera sin affärspartner, den judiske finansmannen Pierre Wertheimer (Charles Berling), som gått i exil.

”The New Look” var beteckningen Harper’s Bazaar-journalisten Carmel Snow (spelad av Glenn Close) myntade på Diors stilbildande modekollektion 1947. Något nytt som tvättar ögonen rena från gamla invanda konventioner.

Det tar serieskaparen Todd A Kessler (The Sopranos, 1999–2007) som sin ledstjärna för att skala bort all unken krigsromantik från både personporträtten och ockupationen. Dior och Chanel tecknas som ett franskt janusansikte. Han äcklas av nazisterna men väljer undfallande att fly in i sitt arbete. Hon är sedan länge en aktiv antisemit och ser Nazitysklands som sin vapendragare.

Första avsnittet kulminerar i en växelklippning mellan avrättningen av en grupp torterade ungdomar i motståndsrörelsen och ett uppsluppet nazistpartaj på Ritz där Chanel står i centrum. Dior, som kommit i ett annat ärende, möter hennes blick och stannar upp i chock. I hennes intima samröre ser han sitt eget, passiva samtycke i karikatyr.

The New Look håller åskådaren som på nålar genom alla sina tio avsnitt. Skoningslös i sin naket realistiska skildring av ett barbari än mer groteskt i kontrast till haute couture-världens estetiska raffinemang, flärd och njutning. Stilsäkert berättad med ett filmfoto och en ljussättning som hämtar åtskilligt från 1940-talets filmproduktion.

Skönhetsfläckar finns i bland annat den engelska dialogen med konstlad fransk accent. Men det stannar vid en marginalanmärkning då alla i ensemblen spelar på toppen av sina förmågor.

Mendelsohns Dior är rörande till tårar i sin kamp för att bli något annat än en konflikträdd undersåte. Binoche har aldrig varit bättre än i sin gestaltning av Chanel som hänsynslös opportunist, ett porträtt som gör upp med tidigare retuscheringar.

Bland de många minnesvärda birollerna står Maisie Williams Catherine ut från mängden med sitt lågmälda, sammanbitna hjältemod. Och Claes Bang visar ännu en gång sin naturbegåvning för moralbefriade skitstövlar. En scen påminner oss om en idag bortglömd svensk krigshjälte: generalkonsul Raoul Nordling (Alexandre Willaume), tidigare skildrad i Volker Schlöndorffs MANNEN SOM RÄDDADE PARIS.

Det kan låta förhastat, men The New Look ser redan nu ut att bli årets bästa tv-serie. En ny säsong är redan under produktion. Något att se fram emot kanske redan nästa år.

© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-02-14.

The New Look
STRÖMMAD TV-SERIE I TIO AVSNITT. USA, 2023. Skapad av: Todd A Kessler. Med: Ben Mendelsohn, Juliette Binoche, John Malkovich, Maisie Williams, Emily Mortimer, Claes Bang. Längd: 0.37–1.02/avsnitt. Apple TV+.