Ljudet av 326 spårlöst försvunna människor

Science fiction-thrillern Limetown (2015) var en av många poddcastsuccéer som följde i spåren efter framgångssagan för Serial året innan. Männen bakom, Zack Ackers och Skip Bronkie, nämner i intervjuer Arkiv X (The X-Files, 1993–2018) som en förebild. Man har också tagit tydliga intryck av tv-serien The Leftovers (2014–17), David Cronenbergs Scanners (1980) och, som nämns i en scen, CIA:s infamösa MKUltra-experiment.

Ackers & Bronkies tv-manus följer podcastens uppläggning. Dialog och ljud blir därför även här det centrala dramatiska greppet, med slagsida åt bildsatt radioteater då man huvudsakligen berättar storyn genom en rad intervjuer. Det finns dock en del att säga till försvar för en thriller med diskreta suggestionsmedel.

Som hur scenografin i samspel med ljussättningen lyckas skapa en förtätad stämning i de mest vardagliga miljöer. Eller hur skådespelarna med små uttryck lyckas förmedla starka känslor. Det senare ger inte minst Jessica Biel prov på i huvudrollen som den personligt engagerade och tjurskalliga spårhunden Lia Haddock.

Berättelsen börjar 2018. Radiojournalisten Haddock jobbar på fiktiva American Public Radio i Tennessee med ett uppföljande reportage om en ouppklarad katastrof femton år tidigare på den neurovetenskapliga forskningsanläggningen Limetown utanför småstaden Sparta. Hon spelar upp det sista livstecknet, ett kort desperat telefonsamtal den 11 februari 2003 till larmtjänsten 911 som avbryts av ett märkligt ljud. När polisen kom till platsen var samtliga 326 personer som bodde och arbetade på det inhägnade området spårlöst försvunna, bland dem Haddocks älskade morbror Emile (Stanley Tucci).

De exakta angivelserna av tid och plats skänker tillsammans med en vardaglig inramning realistiska premisser till den fantastiska historien som rullas upp. För att understryka betydelsen av det Haddock är på spåren dyker FBI-agenter då och då upp med varningar och förtäckta hot. Ovanpå det hemsöks hon av dunkla krafter, bland annat i öppningsscenens våldsamma attack då en okänd man bankar huvudet blodigt mot hennes dörr.

Mycket förbryllar, pockar på att undersökas: Forskningsledaren Oskar Totems (Alessandro Juliani) korsfästa och brända kropp på en lyktstolpe. Villorna med dolda gångar ner till områdets enorma grottsystem. En massgrav med döda grisar. Och vem är den gåtfulla ”The Man They Were All There For”, nyckelpersonen i forskningsprojektet kring hjärnimplantat för telepatisk kommunikation och katastrofen som följde? Snart får Haddock reda på att det faktiskt finns överlevare från Limetown som lever inkognito, plågade av psykiska trauman och minnessvårigheter.

Limetown är en kriminalgåta undersökt med den granskande journalistikens metoder. I sällskap med reportern pendlar vi mellan hopp och förtvivlan i vandringen mellan förbluffande avslöjanden, villospår och blindgångare. Ibland förefaller det som om också serien själv hamnat i en återvändsgränd, frustrerat stampande på stället tills ännu ett oväntat tips ger ny vind i seglen.

I gengäld bryter de halvtimmeslånga avsnitten på ett välgörande sätt med konventionen om femtio minuter till en timme. Djärvare ämnesval i all ära. Men gärna också en större variation i berättarformatet.

© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-01-27.

Limetown
Tv-serie i tio avsnitt på C More. USA 2019. Skapad av Zack Ackers, Skip Bronkie efter sin podcast. Regi: Rebecca Thomas. Med: Jessica Biel, Stanley Tucci, Marlee Matlin, Kelly Jenrette. Längd: 0.30/avsnitt. Recensionen baserar sig på förhandsvisningar av de fem första avsnitten. Premiär: 2021-01-21.