Liftarens guide till Harmagedon

Det är en mörk och stormig natt på engelska landsbygden. Hustrun till USA:s ambassadör och en kvinna från trakten anländer till en förlossningsklinik som drivs av en satanistisk nunneorden. På order från Beelzebub ska nunnorna byta ambassadörsparets pojke mot Antikrist under namnet Warlock (Damien föll inte i smaken). Men de förväxlar mödrarna så att Fan Jr hamnar som David (Sam Taylor Buck) hos det engelska paret.

Låter scenariot bekant så beror det på att tv-serien Good Omens, byggd på Neil Gaiman och Terry Pratchetts roman från 1990, tar ett komiskt nacksving på skräckfilmssuccén Omen (The Omen, 1976, NYINSPELAD 2006). Nu handlar det om de omaka men mångtusenåriga vännerna, ängeln Aziraphale och demonen Crowley (Michael Sheen och David Tennant i ett lysande samspel), som ska hålla koll på Antikrist fram till den slutliga kraftmätningen mellan himmel och helvete vid berget Harmagedon i Israel.

Men duon tvekar inför Guds undergångsplan eftersom de fäst sig vid jordelivets fröjder. Och nu är det bråttom. Enligt den bålbrända 1600-talshäxan Agnes Nutters Nice and Accurate Prophesies (de enda verkligt pålitliga) ”kommer världen att gå under på en lördag. Nästa lördag, faktiskt. Strax före middag.”

Apokalypsen är en högst brittisk angelägenhet; man hinner till och med a nice cup of eftermiddagste innan ridån faller för gott. Huvuddelen av handlingen utspelas i London med omnejd. Världshändelser bortom den dimhöljda Engelska kanalen, typ Jesu korsfästelse och franska revolutionen, är perifera utvikningar.

För att uppskatta humorn i Good Omens bör man friska upp minnet av Bibeln och apokryfer som Henoksböckerna, om än serien lägger till några egna överraskningar. Exempelvis flygande tefat på landsvägen och tibetanska tunnelgrävare som dyker upp ur gräsmattorna.

En fördel är också att bekanta sig med de engelska häxprocesserna under den ökände generalhäxjägaren Matthew Hopkins. Ättlingarna till Hopkins, menige häxjägare Newton Pulsifer (Jack Whitehall), respektive Nutter, Anathema Device (Adria Arjona), kommer nämligen att ha framträdande roller. Så även apokalypsens fyra ryttare, om än den vite ryttaren, i populärkulturen kallad Pesten, pensionerat sig till följd av penicillinet – multiresistenta bakterier förekom tydligen inte i den allmänna debatten när romanen utkom 1990 – och ersatts av Förorening.

Gaiman har i sitt tv-manus byggt ut handlingen och några av birollerna, exempelvis ärkeängeln Gabriel (Jon Hamm), med material från uppföljarromanen 668: The Neighbour of the Beast, som aldrig färdigställdes innan Pratchetts död 2015. Är man ett fan av Monty Python, Liftarens guide till galaxen (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, 1979; FILMEN 2005) och annan turboprillig brittisk humor med kolsvart krydda har man en högtidsstund framför Good Omens. Att Terry Gilliam länge planerade för en filmatisering förvånar nog ingen.

I en scen typisk för serien anländer 1600-talets häxjägararmé till den synska Agnes Nutter (Josie Lawrence), som förstås redan gjort sig klar för att gå på bålet och är irriterad över att hennes antagonister är mer än tio minuter försenade. Vi snackar anfäderna till en nation trainspotters, för vilka vikten av att hålla sig till tidtabellen är långt viktigare än småsaker som rättsövergrepp och avrättningar.

Berättelsen svävar ofta ut i sidospår och samlar på sig en mängd rollfigurer att hålla reda på, men så är det också Bibeln man parodierar. Bitvis tror man sig ha hamnat i kavalkad av sketcher som Gud, profeterna eller bibelförfattarna har utelämnat av brist på humor. Good Omens kan därför ses som ett korrektiv som återställer den gudomliga undergångsplanen i hela sin kaotiska stollighet.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-05-31 (i tryck 2019-06-07).

Good Omens
Tv-serie i sex avsnitt på Amazon Prime Video. USA/Storbritannien 2019. Manus: Neil Gaiman efter Gaiman och Terry Pratchetts roman. Regi: Douglas Mackinnon. Medverkande: Michael Sheen, David Tennant, Adria Arjona, Sam Taylor Buck. Längd: Cirka 0.55/avsnitt. Recensionen baserar sig på en förhandsvisning av de tre första avsnitten. Premiär: 2019-06-01.