Den 16 oktober 2017 dödade en bilbomb den maltesiska journalisten Daphne Caruana Galizia, en av hundratalet reportrar i det världsomspännande Global Investigative Journalism Network som grävde i Panamadokumenten. Det var kulmen på en hatkampanj orkestrerad av premiärministern Joseph Muscat för att tysta hennes avslöjanden av familjen Muscats skattesmitarupplägg med hjälp av juristfirman Mossack Fonseca i Panama City. Mördarna åtalades, men deras uppdragsgivare går ännu fria.
Dokumentären The Panama Papers visar skattebrottens upplägg i skydd av tandlösa lagar och korrumperade politiker. Även medierna har sin del i skulden eftersom många mediehus av olika skäl vägrar finansiera grävande ekonomisk journalistik. Det är dyrt, tar lång tid i anspråk och har inte samma säljande dramaturgi som våldsbrott i förorterna. Och för några finns både ideologiska skäl och ägarintressen som själva har fingrarna i syltburken.
Under tiden försvinner tre biljoner dollar från hela världen till skalbolag i skatteparadis, 130 miljarder enbart från Sverige enligt Skatteverkets beräkningar. Varje år. Pengar som skulle gått till välfärden för oss alla men som nu slussas till världens rikaste procent.
Länder som Panama och Caymanöarna men också mer oväntade platser som City of London och amerikanska delstater som Delaware tävlar med varandra om vem som bäst kan skydda världens nolltaxerare. Och de får hjälp av våra banker, de vi skattebetalare räddade efter finanskrisen 2008. I dokumentationen av 200 000 skalbolagsägare namnges Donald Trump 3 450 gånger. Han har sällskap av knarkbossen Jorge Milton Cifuentes-Villa, FIFA-presidenten Gianni Infantino, syriske diktatorn Bashar Al-Assad, mediemoguler som brittiska Barclay-bröderna, affärsmän som Anders Wall med flera.
Där The Panama Papers ger oss en översikt av skalbolagssvindleriet, får vi en fallstudie i The Kleptocrats. Den handlar om skandalen kring Malaysias premiärminister Najib Razak, som med hjälp av styvsonen Riz Aziz och dennes vän Jho Low överförde uppemot 3,5 miljarder dollar i skattepengar till skalbolag via investeringsfonden 1MBD. Syftet var lyxkonsumtion.
Bland annat startade de filmbolaget Red Granite för att producera Martin Scorseses The Wolf of Wall Street (2011). Ironiskt med tanke på hur filmens lyxknarkande börshaj speglar finansiärernas egna excesser. Som när Nazaks hustru köpte en diamantring motsvarande lönekostnaden under ett år för 3 333 malaysiska lärare.
Skattefrälset är det mest extrema uttrycket för välfärdsstatens urholkning, visar nationalekonomen Thomas Piketty i boken och dokumentären Kapitalet i det 21:a århundradet. En superrik elit drar alla fördelar av skattefinansierad forskning, skolor, infrastrukturer med mera utan att betala något tillbaka. Vi finansierar deras ökade vinster med skatter och allt sämre reallöner.
När kapitalismen inte längre utmanas av något alternativ som kommunismen, påpekar statsvetaren Francis Fukuyama i filmen, behöver man inte längre ha några sociala förpliktelser. I stället har man med framgång finansierat nyliberala tankesmedjor som fått politiker av alla färger att avreglera och skattesänka kapitalismen tillbaka till 1800-talets klassamhälle. Medel- och arbetarklassen utarmas ekonomiskt, vilket resulterar i att deras barn inte har samma möjlighet till utbildning, karriär och hälsa.
Konsekvenserna är kontraproduktiva och kan i slutänden bli ödesdigra för demokratin. Den sociala rörligheten och innovationstakten stannar av när en ny feodalklass omger sig med ointagliga klassmurar. Framtidstro vänds till hopplöshet, medellivslängden sjunker och många vänder sig, som under mellankrigstidens depression, till nationalistiska och auktoritära lösningar. Då den uniformerade fascismen, nu deras kostymklädda arvtagare.
© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-12-27.
Kapitalet i det 21:a århundradet
Frankrike/Nya Zealand 2019. Capital in the Twenty-First Century. Regi: Justin Pemberton. Med: Thomas Piketty, Gillian Tett, Francis Fukuyama, Kate Williams. Längd: 1.43.
The Kleptocrats
USA 2018. Regi: Sam Hobkinson, Havana Marking. Med: Scott Roxborough, Louise Story, Gregory Coleman. Längd: 1.24.
The Panama Papers
USA 2018. Regi: Alex Winter. Med: Bastian Obermayer, Rita Vasquez, Frederik Obermeier, Matthew Caruana Galizia. Längd: 1.40.
Samtliga dokumentärer finns på digitala köp/hyrtjänster.