Katastrofplats: New York City

Dokumentärfilmaren Spike Lee har länge stått i skuggan för spelfilmsregissören. Det trots att två av hans bästa verk är dokumentärer: 4 Little Girls (1997), om fyra afrikanamerikanska skolflickor som dog 1963 i ett bombattentat av Ku Klux Klan, och tv-serien When the Levees Broke (2006), om den sociala katastrof som följde på orkanen Katrina i New Orleans 2005.

Aktuella NYC Epicenters 9/11–2021½ har han kallat ”en dokumentär essä”, en filmhistorisk beteckning på poetiska och djupt personliga betraktelser av egensinniga filmmakare som Chris Marker. Och det stämmer dåligt på den här ojämna, bitvis engagerande, bitvis ofokuserade och flamsiga, produktionen Lee gjort för HBO.

Kärnan i serien är Lees intervjuer med drygt 200 kända och okända personer som på ett eller annat sätt berörts av antingen covidpandemin 2020–2021 eller terroristattacken mot World Trade Center den 11 september 2001. Det handlar om räddningspersonal, sjukvårdsarbetare, anhöriga till offer, vittnen till händelserna, volontärer, politiker, filmare och journalister. Deras berättelser, illustrerade av arkivbilder, blir i seriens bästa stunder till en muntlig historieforskning som fördjupar bilden de två katastroferna.

Den som är hoppfull om människan som solidarisk civilisationsbyggare hittar gott om belägg bland alla de många lågavlönade eller helt obetalda räddare i vardagen som, ibland med risk för sina liv, hjälpte sina medmänniskor och fick samhället att fungera mitt i krisen. Misantropen kan snabbspola till klippen med de politiker som antingen blundade för eller direkt motarbetade räddningsarbetena. I sistnämnda fall står New York-guvernören Andrew Cuomo och särskilt president Donald Trump ut som krishanteringens värsta fiender.

Intervjuerna och arkivbilderna talar för sig själva, men den nu 64-årige Lee har, trots sina 40 år i yrket, svårt med koncentrationsförmågan. Därför fladdrar serien gärna i ut i perifera utvikningar som den där han tillsammans med rapparen Busta Rhymes fördjupar sig i lyteskomiken kring president Trump som ”Agent Orange”.  Det var ursprungligen beteckningen på ett cancerframkallande avlövningsmedel USA använde i Vietnamkriget, men här anspelar det på presidentens onaturliga ansiktsfärg och på hans antidemokratiska förgiftning av amerikansk politik.

Kul i en sketch, men här tar utflykten tid och fokus från ett allvarligt ämne som förtjänar seriös behandling. Och det är tyvärr inte det enda störningsmomentet. Än värre är att Lee dessutom har svårt att hålla ihop sin sju och en halv timme långa serie till en begriplig helhet.

Framförallt i avsnitt 2 framstår NYC Epicenters 9/11–2021½ som ett sammelsurium av utkast till flera olika filmer, bland annat om Trumps bakgrund i New York, Black Lives Matter, alt-right-rörelsen, statskuppförsöket i stormningen av kongressbyggnaden med mera. Dessutom tramsar Lee irriterande ofta iväg från ämnet med lokalpatriotiska tillrop under intervjuerna om ”Da Peoples Republic of Brooklyn”, hejaramsor om sina skolor och inflikade kommentarer om Barack Obama som ”Da Brudda”. Finns Roy Anderssons essä ”Vår tids rädsla för allvar” översatt till engelska, borde någon skicka honom ett exemplar.

Seriens fjärde och sista avsnitt, som handlar om efterspelet till 11 september-attentatet och ska ha USA-premiär på tjugoårsdagen, har blivit det mest kontroversiella. Efter hård kritik från journalisterna som såg den amerikanska förhandsvisningen klippte Lee bort det halvtimmen långa inslaget som handlade om debatten kring haveriutredningarna. Anledningen var att den två timmar långa originalversionen gav stort utrymme till gruppen Architects and Engineers for 9/11 Truth och deras grundlösa konspirationsteorier om att World Trade Center inte förstördes av terroristernas exploderande flygplan utan av hemligt apterade bomber i byggnaderna.

Påståendena har sedan länge motbevisats av de grundliga federala haverikommissionernas tekniska experter men jämställdes här med utredarna faktabaserade kunskap. Hade inslaget funnits kvar skulle det inte bara undergrävt Spike Lees trovärdighet som dokumentärfilmare utan också trovärdigheten för  NYC Epicenters 9/11–2021½ som helhet, inklusive de 200 andra intervjuade i serien som förtjänar att bli hörda och sedda.

Nu har Lee visserligen tagit bort haveridiskussionen i sin helhet, men mediedebatten kring att han överhuvudtaget släppte in tokfransarna i värmen har redan skadeskjutit dokumentärserien. Och det är talande att HBO inte velat förhandsvisa det fjärde avsnittet för europeiska journalister. Med tanke på kritiken jag angett ovan, hade det faktiskt varit bättre om man dragit in samtliga avsnitt för att låta Lee vaska fram guldet i den osorterade bråten. Då hade han kunnat ge oss en serie ämnet förtjänar: lärdomarna efter två av vår tids värsta katastrofer.

© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-08-31.

NYC Epicenters 9/11–2021½
Dokumentärserie i fyra avsnitt på HBO Nordic. USA 2021. Regi: Spike Lee. Med: Ian Lipkin, Alexandria Ocasio-Cortez, Bill de Blasio, Katherine Borowitz och några hundra till. Längd: avsnitt 1–3 cirka 2.00/avsnitt, avsnitt 4: cirka 1.30. recensionen baserar sig på en förhandsvisning av de tre första avsnitten (det fjärde gjordes inte tillgängligt).