I trilogin VIP-rummet, Sthlm delete och Top dogg – underlaget till strömningsaktuella thrillerserien Top dog – skär Jens Lapidus djupare genom klassamhället och höjer de personliga och affärsmässmässiga insatserna. Liksom i Snabba cash-trilogin (2006–11) knyter han ihop svart med vit kriminalitet, förortens gangstrar med Djursholms fifflare. Men nu handlar det inte om kokainsnortande Stureplansbrats med kotlettfrisyrer utan om finansfamiljen Schales hemligheter, som blottläggs när Philip (Björn Elgert) kidnappas just som han tagit över efter sin far Carl Johan (Dag Malmberg).
Brottsutredarna är inte poliser utan det omaka paret Emily (Josefin Asplund), ung jurist i karriären på en ansedd advokatbyrå med Schale-dynastin som största klient, och Teddy (Aleksej Manvelov), knarklangare från förorten som just muckat från fängelset efter ett tioårigt straff för mord. Långsökt kan tyckas, men det påminner om hur överklassen förr tog hand om brott inom familjen: informellt och mot betalning så att fasaden utåt inte skulle skadas. Också det en kommentar om hur nyliberala Sverige lagt kursen mot den gamla onda tiden när makt och rätt stavades pengar.
Men berättelsen stannar inte där. Top dog är en moralfilosofisk thriller vars många överraskningar belyser en tidsanda där allt är till salu: hederskodex, vänskap, arbetsgemenskap och även kärleksband. Barn sviker föräldrar. Föräldrar sviker barn. Arbetskamrater kliver över varandra i karriärklättringen. ”Brorsan”-gemenskapen i förorten är en illusion. Älskande menar just ingenting med sina kärleksbetygelser. Serien skulle kunna återanvända titeln på RW Fassbinders regidebut: ”Kärleken är kallare än döden”. Den gör skäl för namnet.
Storyns styrka lyfter även manus och skådespelarinsatser över svensk gråstandardlunk. Hade regin och klippningen hamnat i konstnärligt mer ambitiösa händer kunde Top dog rent av blivit en svensk tv-klassiker. Nu har den trots allt blivit en serie som påminner oss om att det finns ett annat Sverige, bortom det myspysiga pusseldeckartrams eller den tokhögeralarmism som brukar utmärka kriminalgenren på film och tv. Ett Sverige där samhällstanken ligger för döden, söndersliten av marknadens rovdjursmentalitet.
© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-10-26.
Top dog
Miniserie i åtta avsnitt på CMore. Regi: Molly Hartleb, Alexis Almström efter Jens Lapidus romantrilogi VIP-rummet (2014), Sthlm delete (2015) och Top dogg (2017). Med: Josefin Asplund, Alexej Manvelov, Gustav Lindh, Kardo Razzazi. Längd: 0.43/avsnitt. Premiär: 2020-10-21.