Juvelkupp som utvecklingsberättelse

Spanska Netflix-serien LA CASA DE PAPEL (2017–21) var något så ovanligt som en thriller med politiska avsikter, inspirerad av anarkisten Pierre-Joseph Prudhons stridsrop: ”Egendom är stöld”. Seriens författare Álex Pina dekonstruerade rånkuppgenrens konventioner med en uppsjö originella skruvningar av intrigen och riktade samtidigt kritik mot det internationella finansiella systemet som riggat för överklassens plundring av våra gemensamma resurser. Ligans röda overaller och Salvador Dalí-masker blev snart stående inslag i demonstrationer mot nyliberalismens nedmontering av välfärdssystem världen över.

De tre första säsongerna kom som en frisk vind, sedan mojnade kreativiteten betänkligt. Det har inte bådat gott inför lanseringen av serieskaparen Álex Pinas nu aktuella spin-off-prequel om en av huvudpersonernas öden och äventyr i rånarbranschen för cirka 20 år sedan (att döma av de primitiva mobiltelefonerna).

Mycket riktigt ser Berlín under sina första fyra avsnitt ut som ett rutinjobb efter samma Mission: Impossible-modell som kopierats av otaliga andra filmer och tv-serier under senare år. Halvvägs låter Pina och hans medförfattare Esther Martínez Lobato storyn ta en ny vändning genom att fortsätta där andra kuppfilmer slutar: Vad händer efteråt? Och då blir det betydligt mer spännande.

Titeln Berlín syftar inte på spelplatsen för juvelkuppen utan på den geniale men impulsive trickstern Andrés de Fonollosa, alias Berlín. Pedro Alonso spelar honom med ett självöverskattande machomanér som både irriterar men samtidigt påminner oss om att han lever i en lyxvärld där allt är distraherande förställningar framför solkiga hemligheter. Kanske är det därför rånarna väljer att slå till i Paris, illusionernas stad vars skimmer av ljus och romantik döljer en bakgård av misär i förorterna.

Till och med författarna har fått blå kärleksdunster i ögonen av stans mytomspunna ”je ne sais qoi”. I originalserien gav rånarrelationerna nerv och komplikationer åt handlingen. Men i Berlín styr passionerna snabbt in på sönderkörda spår från den romantiska komedin. Stöldligan förvandlas till lustans lakejer.

Intellektuella datornörden Keila (Michelle Janner) – storögd oskuld i förfulande glasögon och frisyr – och rippade inbrottstjuven Roi (Julio Peña Fernández) är det omaka paret som motvilligt dras till varandra. Psykiskt labila adrenalinknarkaren Cameron (Begoña Vargas) och vapenexperten Bruce (Joel Sanchez) är tvärtom det maka paret men med traumatiska känsloknutar i sina hjärtan. Inte ens mästerhjärnan Berlín kan stå emot att kära ner sig i brottsoffrets unga troféhustru, Camille (Samantha Siqueiros).

Tanken är att mixa kriminalinslagen med humoristiska förvecklingar. Men i stället för lätta distraktioner hotar kärlekskarusellen att kväva kuppscenariot i plump buskis. Först i andra halvlek växlar tempot upp när kommissarierna Alicia Sierra (Najwa Nimri) och Raquel Murillo (Itziar Ituño) kliver in i handlingen för att jaga ett rånargäng som begår en rad misstag när de försöker sopa igen spåren efter sig.

Här drar serieförfattarna några thrilleress ur rockärmen. Men den som väntar på en politisk knorr, väntar förgäves. Berlín stannar vid en klassisk utvecklingsberättelse för våra huvudpersoner.

© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-12-29.

Berlín
STRÖMMAD TV-SERIE I ÅTTA AVSNITT. ROMANTISK THRILLER. Spanien, 2023. Skapad av: Álex Pina, Esther Martínez Lobato. Med: Pedro Alonso, Najwa Nimri, Michelle Jenner, Tristán Ulloa. Längd: 0.50–1.00/avsnitt. Netflix.