Elva dagar som skakade pappershuset

Få serier, om någon, är så perfekt utformad för hjärnstimulerande tv-knarkande som spanska rånkuppthrillern La Casa de Papel (”Pappershuset”). Titeln syftar inte bara på att stöten i de två första delarna (avsnitt 1–15) riktar sig mot spanska myntverket, som trycker eurosedlar, utan också på finanssystemet som ett pappershus (en referens till Mao Zedongs tal om imperialismen som en papperstiger).

Förutom att bjuda på en halsbrytande blandning av action, psykologiskt drama, romantisk snyftare och svart komedi, har serien blivit ett globalt kulturfenomen. På nätet finns ett otal klipp från demonstrationer mot ekonomiska orättvisor där folk har klätt sig i rånarnas röda dräkter och Salvador Dalí-masker, något serien också inkluderat i del 3.

Även som genreverk är La Casa de Papel en njutning för sitt färgstarka persongalleri och sin radikala omstöpning av konventionerna i rånkuppfilmens historia, från ASFALTSDJUNGEL (The Asphalt Jungle, 1950) till OCEAN’S ELEVEN (2001).  Serien trollar fram ett otal överraskningar, komplikationer och skruvningar som en följd av att rånarna inte gör det konventionellt snabba in-och-ut-jobbet. Tvärtom vill man att gisslandramat i myntverket ska vara så länge att sedelpressarna hinner producera historiens största rånbyte.

Ett rafflande maktspel uppstår mellan polis, rånare och gisslan men också inom grupperna, inte minst när passionen drabbar några nyckelpersoner. Det senare leder till att rånarna – alla med kodnamn efter städer – får nya medlemmar. En kallas förstås Stockholm. När första två delarna slutar har livet förändrats radikalt för alla inblandade.

I del 3 (avsnitt 16–23) och nu aktuella del 4 (avsnitt 24–31) som utspelas två och ett halvt år senare återförenas rånarna som överlevde kuppen för att frita en gängmedlem som haffats av polisen. Samt, förstås, göra en ännu mer spektakulär stöt under ledning av den enigmatiske Professorn (Álvaro Morte).

Dialogen är späckad med mustiga spanska uttryck som blivit virala. Särskilt giftiga är tungorna hos kvinnliga rånarna Tokyo (Úrsula Corberó) och Nairobi (Alba Flores) när de duellerar mot sexistisk jargong. Vid ett tillfälle är Nairobi så trött på att hunsas att hon tar kommandot med en deklaration som blivit ett slagord i demonstrationer: ”empieza el matriarcado”.

© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-04-03.

La Casa de Papel
Tv-serie i hittills 31 avsnitt på Netflix. Spanien 2017– . Manus: Álex Pina. Regi: Jesús Colmenar, Alejandro Bazzano, Miguel Ángel Vivas, Álex Rodrigo. Med: Álvaro Morte, Itziar Ituño, Úrsula Corberó, Pedro Alonso, Alba Flores, Jaime Lorente. Längd: 0.45–0.55/avsnitt.