Fyra människors liv strålar samman kring mordet på mordet på Viktor (Pavle Matusko), en kvinnomisshandlande skitstövel men också sonen till Zagrebs knarkhandlarboss Danilo Batur (Goran Navojec). Arbetslöse Kristijan ”Kiki” (Toni Gojanovic), stjärnarkitekten Haris (Uliks Fehimu), byråkraten Vinka (Iva Mihalic) och Viktors unga älskarinna Blanka (Tara Thaller) har till synes inget gemensamt. Förrän de tvingas samarbeta och upptäcker att mer än bara mordet förenar dem.
Kroatiska tv-serien Success, regisserad av bosniern Danis Tanovic (Vittne till krig/Triage, 2009), är en mordthriller som skär rakt igenom ett genomkorrumperat och våldshärjat samhälle. Misshandel, personrån och brutal sexistisk diskriminering är vardag. Nynazister överfaller folk på gatan. Och högt ovanför lagen svävar en intimt sammanflätad politisk och ekonomisk maktelit som skipar sin egen rättvisa.
Mitt i detta rättshavererade samhälle jobbar visserligen en och annan omutlig polis, som mordutredaren Kalic (Marija Skaricic). Men så snart hennes undersökning närmar sig stans mäktige byggherre Luro Kralj (Borut Veselko) skickar han sin sekreterare för att hota Kalics chef med att både han och Kalic bara är ett telefonsamtal till inrikesministern från att få sparken. Ska någon sättas dit för ett brott får man hitta någon lämplig syndabock utanför den inre maktkretsen.
Parallellt med mordutredningen förbereder Kralj ett enormt skrytbygge, kallat Nya Zagreb, i de sanka områdena kring floden Sava. Projektet är riskabelt, särskilt som denne tänker bygga så billigt som det överhuvudtaget är möjligt och därmed riskera hyresgästernas liv. Det påminner också arkitekten Haris sin uppdragsgivare Kralj om, men tillägger cyniskt att det förstås blir en nota som skattebetalarna får betala. Liksom tidigare.
Den som vill se prov på vad verklig organiserad brottslighet innebär bör ta sig en närmare titt på Success. Tv-serien är nämligen en sällsynt skildring av hur en gråzon mellan privat storföretagande och gangsterverksamhet nästlar sig in i statsapparatens innersta korridorer för att underminera allt vad medborgerliga rättigheter och likabehandling heter. Det är mardrömmen om ett samhälle där ”greed is good”, som börsklipparen Gordon Gekko en gång formulerade det i Wall Street (1987). Här blir våra fyra huvudpersoner brickor i ett spel som kräver sina bondoffer, och där människovärdet stavas pengar.
Tanovic blandar vardagsrealism med inslag av film noir när handlingen går in i den zagrebska natten. Tillsammans med manusförfattaren Marjan Alevski lyckas han också att otvunget kombinera ett samhällsperspektiv med personskildringarna av de fyra huvudrollerna, alla fast i sina respektive skitliv som ropar på förändring. Som misstänkta mordbrottslingar liknar deras situation den för huvudpersonerna i Tanovics mångfaldigt prisbelönta genombrottsfilm Ingenmansland (No Man’s Land, 2000): desperata, rättslösa och fångade i skottlinjen från alla håll.
Success är i likhet med polska kriminalserien 1983 – också den en originell thriller om en rättshavererad stat – en frisk fläkt i en genre som annars domineras av engelska och amerikanska produktioner. Av dem att döma finns det en skattkammare av talangfulla skådespelare och filmarbetare i Östeuropa. Kanske är det dags för post-communist noir att erövra världen.
© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-01-04.
Success
Kroatisk tv-serie i sex avsnitt på HBO Nordic. Uspjeh. Regi: Danis Tanovic. Manus: Marjan Alcevski. Med: Toni Gojanovic, Iva Mihalic, Uliks Fehmiu, Tara Thaller. Längd: 0.48–0.56/avsnitt. Texten baserar sig på en förhandsvisning av de fyra första avsnitten. Premiär: 2019-01-06.