Efter Bron

Knappt har tv-succén Bron gått i graven, så står arvtagarna och stampar i farstun. Gråzon (C More) och Advokaten (Viaplay) är två nya kriminalserier med besläktade upplägg. Berättelserna utspelar sig i landskap med få konkreta geografiska referenser men desto fler kontors-, industri- och villalandskap i ett skandinaviskt – och skandinavistiskt – varsomhelst. Det finns inga sociala, kulturella eller språkliga gränser länderna emellan, trots forskning som visar på betydande skillnader.

Den tämligen nybakade titelpersonen i Advokaten pendlar mellan rättssalar i Malmö och Köpenhamn med encyklopedisk kunskap om ländernas skilda lagstiftningar och rättspraxis. Hans Rosenfeldt, upphovsmannen bakom Bron och en av tre författare till serien, tyckte i en intervju häromdagen att sådana invändningar var ”felfinneri”. Men dramatisk frihet att förtäta händelseförlopp och skärpa konflikter är en sak, trovärdiga premisser en annan. Vi talar ändå om serier som både i story och iscensättning förespeglar realism.

Gråzon är i det avseendet en trovärdigare serie. Den utgår från ett scenario som forskare varnat för, nämligen risken att terroristgrupper kommer över avancerade vapen. Huvudpersonerna är två kvinnor: Säpo-medarbetaren Eva (Tova Magnusson), som hittar ett missilhuvud gömd i en lastbilstransport från Danmark, och danska ingenjören Victoria (Birgitte Hjort Sørensen), som hålls fången i sin Köpenhamnslägenhet av en man knuten till en till synes islamistisk terroristgrupp som pressar henne att avslöja sina kunskaper i avancerad drönarteknologi.

Advokaten tänjer däremot rejält på realismen för att få storyn att gå i lås. Serien är ett hämnddrama, där två syskon går bortom lagen i sina arbeten som lagens väktare för att komma åt den danska gangsterbossen Thomas Waldman (Thomas Bo Larsen) som tog livet av deras föräldrar när de var små. Sarah (Malin Buska) är en frånskild malmökriminalare med svåra missbruksproblem, Frank (Alexander Karim) en framgångsrik advokat på båda sidorna av Öresund.

Sarah lyckas både dölja sitt missbruk på jobbet och kan disponera sin tjänst så fritt att hon kan ägna så gott som all arbetstid åt vendettan. Frank ser till att rekryteras på just den advokatbyrå som sköter Waldmans affärer och lyckas dessutom bli polare med just den nyckelperson som sitter på avgörande bevis mot skurken. Saker faller på plats som på dramaturgisk beställning.

Båda serierna har ett snarlikt formspråk. De är konventionellt och linjärt tv-berättade med fläckvisa paranoiabilder från övervakningskameror och skakig, handhållen kamera i actionscenerna. På grund av sitt friare förhållande till verkligheten kan emellertid Advokaten trappa upp vålds- och spänningsinslagen väsentligt.

Det serien förlorar i trovärdighet, vinner den i ett högt tempo med jakter i bil och till fots, brutala dödsskjutningar, pikanta sexscener och melodramatiska inslag. Medan Gråzon arbetar långsamt och metodiskt, accelererar Advokaten från avsnitt ett, skruvar upp farten, ökar actioninslagen och antalet inblandade, deras inbördes relationer och känslomässiga komplikationer.

Svensk-danska manusförfattarduon Oskar Söderlund och Morten Dragsted bakom Gråzon har kanske en större omsorg om verklighetskontaktkontakten, om detaljer och nyanser. Men mot rutinerade Advokaten-trion Jens Lapidus, Hans Rosenfeldt och Michael Hjorts väloljade thrillermaskin står den sig ganska slätt – eller grått, om man så vill.

Inte bara avsnitten utan snart sagt varje scen avrundas med en cliffhanger som kittlar nyfikenhetsnerven. Advokaten är som gjord för åskådare som gillar vår tids folksport: maratonsittningar framför en kabel-tv-serie under en kväll och natt eller över en helg. Att den sedan har tämligen lite med våra liv eller med verkligheten att göra, det blir i sammanhanget ointressant. För detsamma gäller ju många av de rövarhistorier som sprids som gräsbränder på nätet.

© Michael Tapper, 2018. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2018-02-23.

 

Gråzon
Tv-serie i tio avsnitt på C More. Skriven av Oskar Söderlund och Morten Dragsted. Regi: Jesper W. Nilson (avsnitt 1–5). Skådespelare: Tova Magnusson, Birgitte Hjort Sørensen, Ardfalan Esmaili, Johan Rabaeus. Längd: 0.45/avsnitt. Recensionen bygger på förhandsvisningarna av arbetskopiorna till de tre första avsnitten.

Advokaten
Tv-serie i tio avsnitt på Viaplay. Skriven av Jens Lapidus, Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth. Regi: Geir Henning Hopland. Skådespelare: Alexander Karim, Malin Buska, Thomas Bo Larsen, Nicolaj Kopernikus. Längd: 0.45/avsnitt. Recensionen bygger på förhandsvisningarna av de tre första avsnitten.