Djävulen på besök i Danmark

besat 1En död kvinna vaknar till liv på Rigshospitalet i Köpen­hamn. Hennes naglar borrar sig djupt in i armen på en kvinnlig läkarstudent som står bred­vid. Musiken når en dramatisk klimax samtidigt som bägge vrålar upp mot den kamera som filmar dem från ett fågel­perspektiv. Strax därefter jagas studentskan genom en sjukhuskorridor av en präst, som vill döda henne eftersom hon är besatt av djävulen.

”Zhe must burn”, fräser denne med tysk brytning.

Riket? Nej. Trendig ironi? Nej. Kitsch? Möjligen, och då särskilt med tanke på att prästen spelas av Udo Kier att filnen ifråga – Be­sat – är en dansk film om Sa­tans återkomst i form av en virussmitta. Anledningen till att filmen trots allt fungerar är den atmosfärrika regin, det allvarsamma manus som placerar det ockulta ämnet i en dansk vardag och de utmärk­ta skådespelarna: Ole Lem­meke, Kirsti Eline Torhaug, Ole Enrst och en ovanligt ned­tonad Udo Kier.

Besat visas på årets upp­laga av Fantastisk Filmfesti­val i Lund och Malmö, och ef­ter fredagsvisningen träffade jag den svenske manusförfat­taren Ola Saltin. Han är född 1969, läste idé- och lärdoms­historia i Lund, tröttnade och gick manusskrivarlinjen på danska filmskolan i Köpen­hamn. Där fick han kontakt med nykläckte regissören Anders Rønnow-Klarlund, som skrivit ett utkast till en ockult thriller. Under två års tid arbetade de fram filmen Besat, som nu sålts till över 20 länder.

saltin– Anders är en stor hypokondriker, skrattar Ola Saltin. Idén om ett virus som sprider ondska från kropp till kropp är hans idé. Då handla­de det om diktatorer i världs­historien, men det spåret övergav vi snabbt. Själv är jag ateist och inte intresserad av det ockulta av religiösa skäl utan som en dörr in till andra världar, ett äventyr i en spök­historia.

Filmen fick dansk biopremi­är förra året till goda recen­sioner. Men publiken uteblev och Besat nådde överhu­vudtaget inte de norska och svenska biodukarna. Det me­nar Ola Saltin beror på att be­rättelsen är en klassisk tragedi.

– Både Annders och jag växte upp mpå 1970-talet och tog intryck av filmer som Rosemary’s Baby och Omen, fortsätter Saltin. Våra sätt att gripa oss an det övernaturliga gick emellertid i rakt motsatta riktningar: Jag ville nog att tonen skulle vara skulle vara mer distanserad och hålla möjligheterna öppna för att handlingen kunde vara en subjektiv upp­levelse hos huvudpersonen.

Idag är jag glad att Anders övertalade mig att vi skulle göra filmen med ett rättframt och allvarligt anslag. Ironi i skräckfilm är uttjatat.

besat 2Eftersom SVT är samprodu­cent kommer filmen att visas på någon av de svenska statskanalerna inom kort. Ola Saltin är redan fullbokad för nya författaruppdrag för dansk tv. Just nu arbetar han på den danska polisserien Rejsehol­det, och en egen miniserie i två avsnitt om en journalist som utsätts för en hämndaktion efter att ha förstört en människas liv.

– Mitt arbetsnamn på mini­serien är Dödens ängel och jag bearbetar Leif Magnus­son för att han ska regissera. Jag vill ha honom för att han, liksom Anders Rønnow-Klarlund, är bra på rollgestalter. Min styrka sitter i att driva be­rättandet framåt, att hitta in­tressanta uppslag som ut­vecklar intrigen.

© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-09-23.