Den osynlige mördaren

Irlands ”vanishing triangle”, ett område med hörnen i Dublin, Tullamore och Bridgetown, har blivit ett omstritt samlingsnamn för ett tiotal ouppklarade kvinnomord och försvinnanden på 1990-talet. Debatten om fallen har rasat i trettio år. Några ser ett tydligt modus operandi från en gemensam seriemördare och fall tillbaka till 1970-talet. Andra menar att sambanden är en ren mytbildning.

Thrillerserien Dödens triangel är bara den senaste i raden av tv-produktioner i ämnet, och serieskaparen Ivan Kavanagh verkar vara nervös inför mottagandet. Så han garderar sig dubbelt. Först börjar avsnitten med en text som meddelar att i stort sett allt vi ska se är fiktion. Senare meddelar förtexterna att man inspirerats av Alan Baileys reportagebok Missing Presumed, vilket tillsammans med seriens originaltitel, The Vanishing Triangle, skriker: faktabaserad dramadokumentär.

Vi får bådadera. En kombination av skitig vardagsrealism och genretypiska thrillergrepp – sinnrikt utlagda villospår och oväntade avslöjanden – i en berättelse om sadistiska sexmord på kvinnor som uttryck för en misogyn kultur. Och om en poliskår oförmögen – kanske till och med ointresserad av – att lösa morden på grund av sina fördomsfulla skygglappar.

Lägger man till att huvudpersonen är en tuff men psykiskt sargad kvinna i karriären, är det nog många med mig som tänker på nittiotalsklassikern I mördarens spår (Prime Suspect, 1991–2006). Likheterna är nog så tydliga, om än Kavanaghs talang som manusförfattare inte riktigt når upp till Lynda La Plantes höga nivå.

Dödens triangel utspelar sig i och kring Dublin under några höstveckor 1995. När unga reportern Lisa Wallace (India Mullen, THE PERIPHERAL) publicerar en artikel om det ouppklarade mordet 1980 på sin mor får hon ett brev med gratulationskort och två polaroidbilder från mördaren. En från händelsen för femton år sedan, en på den nyligen försvunna tonårsflickan Amy (Gráinne Good).

Mördarens fixering vid Lisa ger henne möjligheten att både bevaka och medverka i polisutredningen om Amys bortförande, snart följd av fler försvinnanden. Hon slår sig ihop med kriminalaren David (Allen Leech; Downton Abbey, 2010–15), en intelligent och känslig outsider i en annars machomarinerad kår. På spaning ramlar de över ett dolt brottsnätverk inom polisen och hamnar i korselden mellan mördaren och Davids kollegor.

På vägen mot upplösningen får vi en bild av Irland i brytningen mellan gammalt och nytt. Där labourpolitikern Mary Robinson blivit landets första kvinnliga president och den snabbt ökande levnadsstandarden gjort att många irländare anammade medelklasslivsstilen i det sekulära Västeuropa. Samtidigt fortsatte katolska kyrkans ideologi om könsroller, äktenskapet och homosexualitet hålla ett fast grepp över majoriteten.

Slitningarna löper som en undertext genom seriens konflikter och får sitt mest våldsamma uttryck när garderobsdörren rycks upp för familjepappan Davids homosexualitet. Leechs lågmält starka skådespelarprestation gör att hans rollfigur snart överskuggar Mullens neurotiska huvudperson, som inte verkar ha något privatliv att tala om.  Hennes snäva personteckning kan förhoppningsvis fyllas ut i en andra säsong. Det överraskande och brutala slutet på avsnitt sex öppnar för att fortsättning följer.

© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-11-01.

Dödens triangel
TV-SERIE I SEX AVSNITT. THRILLER. Irland, 2023. The Vanishing Triangle. Skapad av: Ivan Kavanagh. Med: India Mullen, Allen Leech, Laoise Sweeny, Jana Moheiden. Längd: 0.43/avsnitt. SVT Play.