Thriller i tidsparadox

Vad skulle hända om framtidens människor kunde förändra det förflutna för att påverka historiens gång? Vid sidan av alla vetenskapliga invändningar mot tidsresor uppstår också en logisk motsägelse. För om det var möjligt, skulle den framtid från vilken förändringen utgår bli en annan. Och det skulle klippa av händelsekedjan redan från början.

Filmserien Tillbaka till framtiden (Back to the Future, 1985–90) bygger på en sådan story,  och i film nummer två gjorde man ett heroiskt försök att rädda sin tidsparadox med en pedagogisk scen i vilken uppfinnaren ”Doc” Brown ritade upp olika tidslinjer. Men det lyfte fram snarare än slätade över filmseriens egna logiska luckor.

Tv-serien The Peripheral, efter cyberpunkförfattaren William Gibsons roman, varierar temat med annan teknik. Här reser man inte fysiskt i tiden utan digitalt via ett slags darknet, genom vilket det går att kommunicera, skicka ritningar till vapen och överföra pengar samt koppla ihop sina neurologiska system med antropomorfa cyborger, kallade ”peripherals”. Det löser förstås inte problemet med handlingens tidsparadox men introducerar nya dramatiska möjligheter.

Berättelsen börjar år 2032 i Appalachernas fattigbygder. Burton Fisher (Jack Reynor) är en krigsveteran som testar betaversioner av VR-spel för att betala vården av sin sjuka mor. Den verkliga fenan på tekniken är dock hans lillasyster Flynne (Chloë Grace Moretz). När Burton får en ny typ av VR-apparat hemskickad, låter han därför Flynne ta kontrollen över hans cyborg-avatar i något som till en början ser ut som ett James Bond-äventyr i ett framtida London.

Snart inser syskonparet att spelet är porten till ett 2099 som upplevt en global katastrof, ”the Jackpot”, då 80 procent av jordens befolkning utplånats. Där utkämpas en kamp om kontrollen över det förflutna med hjälp av folk år 2032. Flynne, nu via en egen avatar, allierar sig med journalisten Wilf Netherton (Gary Carr) och oligarken Lev Zubov (J.J. Feild) mot koncernen Milagros Coldiron under ledning av Cherise Nuland (T’Nia Miller). I sin tur rekryterar Nuland Appalachernas knarklangarkung Corbell Pickett (Louis Herthum) för att attackera Burton och Flynne.

Serieskaparen Scott Smith – känd för romanen/manuset En enkel plan/ A Simple Plan, 1993/98 – har rensat i romanens många utvikningar och bifigurer. Ändå tar det några avsnitt att orientera sig i den vindlande berättelsen, allt medan frågetecknen hopar sig.

Lisa Joy och Jonathan Nolan står som producenter. En ofrivillig rysare The Peripheral bjuder på är därför om serien ska gå samma öde till mötes som duons WESTWORLD (2016 – ): upp som en sol, ned som en pannkaka. Tematiska likheter finns mellan berättelserna, exempelvis när Gibson beskriver post-apokalypsens London som en hologram-fernissad nöjespark i vilken AI-cyborger underhåller stans få överlevande med Charles Dickens-inspirerade rollspel. Bakom vykortskulisserna styr mörka krafter under devisen ”terror är statens privilegium”.

Så här långt, efter sex avsnitt, matchar tv-serien romanens styrka, att kombinera vardagsrealism med ett hisnande framtidsperspektiv och adrenalinretande popcornaction. Men den lider också av seriesjukan, alltså att den börjar lovande (i regi av Vincenzo Natali, känd för Cube, 1997) medan mittpartiet känns som fyllnadsmaterial i väntan på den stora finalen. Med fördel hade seriens åtta avsnitt kunnat förtätas till fem-sex.

Tyvärr ärver man också romanens svagheter: simpla personteckningar, inte minst på skurksidan. Till undantagen hör duon i centrum, Carrs samvetstyngda Wilf och Moretz hemvävda Flynne som hittar nya sidor i sig själv som cyborg med både superkrafter och slumrande känslor. En vuxen version av genombrottsrollen som Hit-Girl i Kick-Ass (2010).

© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-10-21.

The Peripheral
STRÖMMAD MINISERIE I ÅTTA AVSNITT. USA 2022. Skapad av Scott Smith efter William Gibsons roman från 2014.  Med: Chloë Grace Moretz, Gary Carr, Jack Reynor, Charlotte Riley. Längd: 0.42–1.10/avsnitt. Amazon Prime. Recensionen utgår från en förhandsvisning av de sex första, ej fullständigt färdigställda avsnitten.