Dold under barnprogramstiteln Vår lilla hemlighet gömmer sig den brittiska tv-serien Guilt, ett praktexempel på det James Ellroy kallade ”tartan noir”: hårdkokt skotskt kriminaldrama med ”caledoniskt antisyzygy”. Det sistnämnda syftar på den själsliga kampen mellan gott och ont kring frågor om skuld, botgöring, försoning och förbannelse, som präglat romanfigurerna i skotsk litteratur alltsedan James Hoggs Confessions of a Justified Sinner (1824) och Robert Louis Stevensons Dr. Jekyll och Mr. Hyde (Strange Case och Dr. Jekyll and Mr. Hyde, 1886).
”Tartan noir” skildrar moraliskt solkiga antihjältar i en värld där ekonomisk brottslighet och gangstervåld går hand i hand. Som i Ian Rankins eller Val McDermids romaner. Så också i författaren Neil Forsyths kompakta manus till Guilt, där de fyra avsnitten avtäcker lager på lager av maskspel och lögner hos alla inblandade. Han lägger till sin säregna svarta humor, men till skillnad från många engelska kollegor låter han inte svärtan vattnas ur till menlöst trevnadsmys.
Guilt börjar en natt i Edinburgh med ett gräl i en bil mellan de omaka bröderna Max (Mark Bonnar) och Jake (Jamie Sives). Distraherade kör de på en gammal man, Walter, som dör på fläcken. Sjabbige Jake är ångerfull och vill ringa polisen. Snofsige Max däremot oroar sig för att olyckan ska smutsa hans goda namn och därmed hans framgångsrika advokatbyrå.
För att dölja sitt brott tar sig bröderna in i Walters hus och arrangerar det så att han tycks ha dött en naturlig död framför tv:n i sitt vardagsrum. Planen ser ut att lyckas, då polisen inte utreder fallet eftersom Walter var döende i cancer. Men så dyker hans amerikanska brorsdotter Angie (Ruth Bradley) upp och börjar snoka i dödsfallet samtidigt som hon förälskar sig i Jake.
Så här långt hade storyn räckt till en ordinär kriminalserie med kärleksförvecklingar. Thrillerskruvningarna har emellertid bara börjat. Snart drar konsekvenserna av olyckan in många fler i handlingen: en till synes harmlös gammal tant och en sjukskriven leksakssamlare i Walters grannskap, Max olyckliga fru och hennes älskarinna, en inte alltför klipsk kriminalare, en privatdeckare på dekis och en lokal gangsterboss. De flesta av dem är inblandade i skumraskaffärer, från bedrägerier till korruption och pengatvätt kopplad till rysk maffia.
Forsyth tänjer på trovärdigheten men går aldrig över gränsen till det orimliga eller stolliga. Och han gör det med en filosofiskt underfundig cringe-humor om mänsklig fåfänga och girighet som inte avhumaniserar rollfigurerna.
Skrupelfrie Max är den komiska huvudpersonen. En legend av oövervinnerlig smartness i sin egen föreställningsvärld, ständigt på kollisionskurs med en verklighet som bevisar motsatsen. Mark Bonnar gör mycket av Max stela kroppsspråk och krampaktiga försök att behålla ansiktet även när han stirrar katastrofen i vitögat.
I Max ögon är brorsan Jake en loser: åldrad rockmusiker som missade det där hett efterlängtade skivkontraktet och numera säljer vinylskivor från en skrubb på stan till andra rocknördar. Men Jake har funnit sig i sina mänskliga proportioner och besitter ett stort mått av charm i all sin anspråkslöshet. Vi förstår varför Angie, på flykt undan ett misshandlande ex, blir betagen.
Ett säkert tecken på en välskriven historia är om birollerna är mer än bara rekvisita, och här finns en färgstark ensemble. En i mängden är Emun Elliots försupne privatdeckare Kenny Burns, som till Max fasa nyktrar till för att bli seriens Columbo – sluskig men knivskarp. Inte undra på att Neil Forsyths oavbrutet överraskande och komiskt begåvade manus har gjort Guilt populär i hemlandet. Så populär att den först släpptes som avslutad miniserie 2019 men efter lysande kritik och på allmän begäran från den brittiska tv-publiken ska få en uppföljare inom kort.
© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-07-25.
Vår lilla hemlighet
Tv-serie i fyra avsnitt på SVT Play. Storbritannien 2019. Guilt. Skapad av: Neil Forsyth. Regi: Robert McKillop. Med: Mark Bonnar, Jamie Sives, Ruth Bradley, Ellie Haddington. Längd: 1.00/avsnitt. Premiär: 2021-07-26 kl. 02.00.