Blockbustermakarna – producenterna av biografernas kassavältare på de stora filmbolagen – har haft ett bekymmersamt decennium. För varje framgångsrikt riskprojekt med astronomisk budget, stjärnskådespelare och avancerade visuella effekter går det minst en megaflopp. Samtidigt dyker de mest otippade lågbudgetframgångar upp och tio- eller ibland hundrafaldigar sina kostnader i biljettförsäljningen.
År 1997 kunde man läsa om hur marknadsförarnas påkostade så kallade säkra kort, som Speed 2: Cruise Control, The Postman och Otäcka djur gick en snabb biodöd till mötes. Även i videobutiken och på kabelkanalerna blev de dagsländor. Då var vinnarna betydligt blygsammare produktioner: Men in Black, Bean och Allt eller inget.
I år hör Poseidon och Omen redan till sommarsäsongens snabbt bortglömda floppar. Därmed ansluter de sig till filmhistoriens dystra skara av fyllnadsmaterial till udda tv-sändningstider via satellit eller kabel – och till videobutikens dammsamlare på den mest undanskymda hyllan.
I stället hittar man vinnarna bland dem söm försöker gjuta radikalt nytt blod i de traditionella genrerna: Pixars moderna, datoranimerade sagor som årets Bilar. Den nya Pirates of the Caribbean-filmen, där Johnny Depps underbart bisarra sjörövare går på tvärs mot tidigare machomän i rollfacket. Eller Bryan Singers försök att omdana den fyrkantigaste av superhjältar till tragisk outsider i Superman Returns.
På lågbudgetfronten går snacket om komikern Jack Blacks mexikanska fribrottarfars Nacho Libre, där stjärnan återupplivar minnet av maskerade kultfilmshjältar som Blå Demonen från 1960-talet. Andra kandidater som sommarunderhållning är Richard Linklaters filmatisering av science fiction-författaren Philip K. Dicks roman A Scanner Darkly och Kevin Smiths uppföljare till 1995 års nollbudgetsuccé Clerks.
Utmanarna kanske inte drar in lika stora belopp som storfilmerna, men i förhållande till sina kostnader är de en betydligt bättre affär. Och framförallt har de en distinkt konstnärlig profil som sticker ut i bioutbudet. De flesta blockbusterfilmer tycks ängsligt anpassade till reklammakarnas stereotypa föreställning om att publik framgång stavas lättbegripligt och lättigenkännligt.
Det senaste decenniet har därför inneburit en ständig upptrappning av antalet uppföljare, plagiat och nyinspelningar. Förr koncentrerade man sig i sistnämnda fall på klassiker. På senare år har man av outgrundlig anledning satt in konstgjord andning även på gamla lik från garderoben som Gud glömde: tv-serier från 1960- och 70-talen, B-skräckisar och nu senast en sömnig katastroffilm: Poseidon. Undra på att folk behåller biopengarna, stannar hemma occh kopplar upp sig till Pirate Bay.
© Michael Tapper, 2006. Sydsvenska Dagbladet 2006-06-23.
Utsikter för sommaren 2006
Haverier: Omen (premiär 6.6), Silent Hill (14.6), Poseidon (26.6), Click (8.9).
Medelmåttor: Mission: Impossible III (5.5), X-Men: The Last Stand (24.5), The Fast & the Furious: Tokyo Drift (30.6), Huset vid sjön (1.9), Miami Vice (11.8).
Vinnare: Da Vinci-koden (19.5), Pirates of the Caribbean: Död mans kista (12.7), Superman Returns (28.7), Bilar (1.9), På andra sidan häcken (22.9).
Utmanare på låg budget: Clerks II (Sverigepremiär ej bestämd), A Scanner Darkly (Sverigepremiär ej bestämd), United 93 (18.8), A Prairie Home Companion (8.9), Nacho Libre (15.9).