Alfred Hitchcock drömde en gång om att slippa göra film och i stället manipulera publiken direkt via elektroder till olika sinnescentra i hjärnan. Dit är det ännu långt kvar. Men de senaste åren har manipulationen med synintrycken antagit nya och mer sofistikerade dimensioner med CGI (Computer Generated Image) och fotorealistisk datoranimation. Jag talar då inte om dinosaurierna i Jurassic Park, de fåniga utomjordingarna i Independence Day eller om de monsterliknande ovädren i Twister, utan om till synes verkliga människor i till synes verkliga miljöer.
Alla som sett Forrest Gump, JFK eller Nixon har säkert förundrats över sekvenserna där skådespelare interagerar med historiska personer från dokumentärt filmmaterial. I synnerhet i de två sistnämnda filmerna blandas datormanipulerade bilder med spelfilmsmaterial och obearbetat originalfoto så att det blir svårt för åskådaren att se var det ena slutar och det andra tar vid.
Regissören Oliver Stone har försvarat sig med att han velat gå till strid mot de gängse myterna kring till exempel Kennedymordet som varit förhärskande i USA. Samtidigt är hans teknik närmast exemplarisk för att demonstrera hur tekniken kan användas i propagandasyfte.
Den just nu oerhört framgångsrike amerikanske författaren Michael Chrichton (Jurassic Park, Skamgrepp, Twister) har i sin egenhändigt skrivna och regisserade film Looker från 1981 gestaltat en framtid där fotomodeller scannas in till tredimensionella, digitala avbilder för att användas i subliminal tv-reklam. Modellerna själva mördas men lever kvar i datoranimerad form. Intrigen är kanske inte så imponerande, men själva grundidén till hur reklamföretag och filmbolag kommer att använda skådespelare i framtiden är inte helt grundlös.
Det amerikanska skådespelarförbundet har väckt frågor kring hur användandet av en skådespelares digitala avbild ska regleras. Och det är inte att undra på. Från samvetslösa vettvillingar som mediemogulen Ted Turner, ägare till bland annat CNN och en skattkista av amerikanska filmklassiker, kan man vänta sig vad som helst.
Turner gjorde sig ökänd för snart tio år sedan då han med datorteknikens hjälp lät färglägga flera av de klassiska svartvita Hollywoodfilmerna som han ägde rättigheterna till. Det finns i dag inget tekniskt hinder för honom att återuppliva gamla filmstjärnor som Humphrey Bogart eller Greta Garbo och låta dem spela i nya filmer. Frågan är snarare om han vågar med tanke på de reaktioner i filmvärlden och bland biopubliken som skulle bli följden.
En lösning på Turners problem kan vara att ta patent på artificiella karaktärer som lånar drag från populära skådespelare men som ändå skiljer sig så pass mycket att man inte kan tala om en direkt avbild.
För något år sedan skapade en animatör i reklamsyfte en talande, tredimensionell kvinna med tydliga drag av Marilyn Monroe. Omvänt kan skådespelare i dag låna ut sina ansikten eller hela fysionomier till scener som genomförs med hjälp av en stand-in. I Jurassic Park kopierade man in ansiktet från en av skådespelarna på en stuntman för att kunna genomföra en krävande scen, och inspelningen av The Crow kunde avslutas trots att huvudrollsinnehavaren Brendan Lee dog innan filmen var klar genom att man kopierade in Lees ansikte på en annan skådespelare.
Utvecklingen av bild- och filmmanipulation med hjälp av datorteknik har bara börjat, och flera nya företag har bildats inom området. Det stora företaget i branschen är fortfarande Industrial Light & Magic (ILM), som bildades av George Lucas då han gjorde den första filmen i Stjärnornas krig-serien för snart tjugo år sedan. Länge var han ensam herre på täppan. Men de senaste två åren har ILM fått nya arga konkurrenter. Actionregissören James Cameron (Terminator, True Lies) bildade för några år sedan Digital Domain tillsammans med specialeffektsveteranen Stan Winston. Det företagets arbete kan, förutom i Camerons egna alster, beskådas i filmer som En vampyrs bekännelser och Apollo 13.
Och härom året bildades vad många tror kan bli framtidens största företag inom datoranimation och multimediaproduktion, då DreamWorks SKG skapades. Initialerna SKG står nämligen för historiens kommersiellt mest framgångsrike filmregissör Steven Spielberg, före detta Disney-producenten Jeffrey Katzenberg (bland annat Lejonkungen) och skivbolagskungen David Geffen (Nirvana, Guns’n’Roses). DreamWorks SKG:s första filmproduktion, The Peacemaker, kommer under nästa år, och förutom att göra film ska bolaget tillsammans med mjukvarujätten Microsoft utveckla olika multimediaprodukter.
Vi kommer alltså under de närmaste åren att översköljas av bilder och filmer som manipulerats och bearbetats. Tekniken är redan i dag billig och kommer snart att kunna användas även av lågbudgetfilmare. I framtiden kommer ingen att förstå vad Jean-Luc Godard menade när han sade sig vilja göra film som var ”sanningen 24 bilder i sekunden”.
För spelfilmen innebär det givetvis att fantasin blir den enda begränsningen av vad som är möjligt att gestalta. Tyvärr tycks den tämligen torftig i många av de storproduktioner som gjorts den senaste tiden. Ändå finns det ett rikt, så gott som helt outnyttjat material att ösa ur, framförallt bland efterkrigstidens science fiction-litteratur och författare som Philip K. Dick, Ursula K. LeGuin, Brian Aldiss, J.G. Ballard och Alfred Bester. Inga av dessa filosofiskt ambitiösa och tankeväckande författare tycks dock vara aktuella i Hollywood. I stället serveras vi billiga effektbombasmer med lövtunna intriger som inramning: Jumanji, Twister, Independence Day.
Dokumentärfilmen, som bygger på en övertygelse om bildernas återgivning av en verklighet, är redan i dag en problematisk genre. Gränserna mellan mer eller mindre fiktionsartade spekulationer, iscensatt rekonstruktion och verklighetsskildring har varit under debatt alltsedan Robert Flahertys klassiska Nanook, köldens son från 1922 och har under senare år aktualiserats av bland annat Errol Morris uppmärksammade The Thin Blue Line.
I skuggan av datorteknikens illusoriska manipulationsnummer får genren nu ytterligare trovärdighetsproblem. Framtidens dokumentärfilmare har betydligt större möjligheter att förfalska sitt material på ett långt skickligare sätt än de klumpiga metoder tysken Michael Bora använde för sina ”dokumentärer” om indiska barnarbetare eller tyska grenar av Ku Klux Klan.
© Michael Tapper, 1997. Aftonbladet 1997-01-03.