John Baxter Steven Spielberg: The Unauthorised Biography New York: HarperCollins, 1997
”In order to be a story-telfer you have to live a life”, löd François Truffauts råd till Steven Spielberg under inspelningen 1976 av Närkontakt av tredje graden. För John Baxter, författare till ett flertal regissörsbiografier, är Spielberg och den generation filmarbetare som buntades ihop under beteckningen Nya Hollywood en samling nördar som vet allt om film men inget om livet. I sina filmer refererar de oavbrutet till andra filmer men saknar litterär och annan konstnärlig bildning.
Likt infantila härskare byggde några av dem – Francis Ford Coppola, George Lucas, Steven Spielberg – upp små kungariken, produktionsbolag där de lät sig dyrkas som gudar av sina medarbetare. Deras mindre megalomaniska kollegor – Brian De Palma, Martin Scorsese, John Milius – nöjde sig med att skärma av sig från världen genom en hängiven filmkonsumtion. Det generationsskifte som först framstod som en radikal förnyelse av den amerikanska filmen blir med John Baxters ögon snart en likplundring av det gamla bolagssystemet.
Steven Spielberg, världens genom tidernas kommersiellt mest framgångsrike filmregissör får klä skott för en kritik som Baxter verkar rikta mot hela den amerikanska populärkulturen. Regissörens omvittnade passion, inte bara för film utan även för elektroniskas leksaker, Walt Disney och konstnären Norman Rockwell, förlöjligas som amerikansk kitsch, en verklighetsflykt till ett kontrollerat sagorike. Hur filmerna, undantaget fiaskot 1941, kunde bli så populära tillskriver Baxter flyhänt filmsnickeri och smart marknadsföring. Spielbergs alster är ju, enligt honom, sällan mer än ett uppkok av genreklichéer befolkade av serietidningskaraktärer.
En inte namngiven konstkritiker citeras i boken med en karaktärisering av Norman Rockwells konst som ”art for, and about, Joe Sixpack” och läsaren ska förstå att detta också gäller Spielbergs filmer. Det dröjer inte många sidor in i boken innan det börjar lukta kultursnobbistisk kritik som spelar på att läsaren ska förstå att här görs det dumma filmer för dumma människor.
Ändå är den icke-auktoriserade biografin till stora delar uppfriskande att läsa, i synnerhet som de tidigare böckerna om Spielberg varit så underdånigt hyllande av regissören som ett genialiskt underbarn. Hans filmers ständigt återkommande tematik, där en sönderfallande familjeutopi återupprättas och stärks efter undanröjandet av ett yttre hot, blir efterhand enformigt stereotyp.
Alla som läst romanförlagorna till filmer som Hajen (1975) och Jurassic Park (1993) kan omedelbart se spielbergiseringens effekter i filmerna. Likheten med Disneys ofta konformistiska sagobearbetningar är slående, och det är knappast en slump att han nämndes som tänkbar direktör för Disney-koncernen i början av 1980-talet, då bolaget upplevde sin värsta kris.
Besattheten av att gång på gång frambesvärja en utopisk familjelycka spårar Baxter till Spielbergs uppväxt i en familj som splittrades genom föräldrarnas skilsmässa. En krassare förklaring är naturligtvis att det går hem hos den konservativa familjepublik, företrädesvis ur medelklassen, som är Spielbergs ursprung och målgrupp. För regissören själv finns det säkerligen ingen motsats mellan dessa olika förklaringar eftersom han i olika intervjuer säger sig vara ett med sin publik. Underförstått är filmerna härtappade direkt ur processer i det amerikanska folkets kollektiva omedvetna.
John Baxters kritik av Steven Spielbergs trendsättande inflytande i Hollywood är bestickande. Den kreativa förnyelse som kulminerade i mitten av 1970-talet har i dag förbytts till en estetisk konservatism värre än någonsin den som rådde under Hollywoods guldålder mellan 1920 och 1950.
Sedan tio år tillbaka har de stora filmbolagens produktion ställts om från många filmer med riskspridning av investeringskapitalet till några få storsatsningar, så kallade blockbusters. Policyförändringen är ett vågspel som medfört en inriktning på filmer som måste gå att sälja till en masspublik. Konstnärliga aspekter, riskfyllda projekt och djärva idéer ställs därför i skamvrån och koncepttänkandets diktatur råder.
Till stor del har den nya produktionspolicyn inspirerats av Spielbergs enorma kassasuccéer. Med sin känsla för återvinning av gammal hollywoodsk skåpmat har han lärt styrelserna i de största filmbolagen att publiken helst av allt vill köpa något välbekant, till exempel nyinspelningar av gamla filmklassiker eller filmatiseringar av tv-serier, serietidningar och tv-spel. Hans prestigefyllda och prisbelönta Schindler’s List (1993), som tycktes vara början på en förändring av hans karriär, ser i dag ut som en parentes.
Nästkommande projekt är The Lost World, en fortsättning på Jurassic Park, och uppbyggnaden av multimedieföretaget DreamWorks SKG, där han tillsammans med skivmogulen David Geffen och ex-Disneyproducenten Jerry Katzenberg ska producera filmer, tv-spel, cd-rom och mycket annat.
John Baxter skildrar den unge Spielberg som en filmnörd, rädd för flickor och för att leva i verkligheten. Med tilltagande ålder svänger porträttet till en känslokall arbetsnarkoman, omgiven av kvinnor som i brist på egna karriärframgångar gärna snor åt sig av hans pengar. Det blir bitvis tvålopera med fallenhet för insinuanta glidningar i språket. Å andra sidan bygger Baxters bok nästan helt på intervjuer – egna och andras – och han kan belägga allt i boken med hänvisningar. Författaren gör också utvikningar, där han skildrar stämningarna och förändringarna bland Spielbergs kollegor.
Bilden av en regissörsgeneration i kreativ kris är påtaglig. Deras föregångare från det gamla Hollywood – Alfred Hitchcock, Howard Hawks, Billy Wilder – gjorde alla sina bästa filmer efter fyllda femtio. Fyrtiotalistregissörerna tycks däremot redan ha haft sin guldålder i ungdomen. Francis Ford Coppolas Jack (1996), Brian De Palmas Mission: Impossible (1996) och Martin Scorseses Casino (1995) vittnar om konstnärlig utmattning, en kreativ återvändsgränd. Spikarna som ska göra soppa är urkokta. Framtiden ligger snarare i den ymniga lågbudgetproduktion som blommat upp utanför det traditionella Hollywood och som går under beteckningen independent.
© Michael Tapper, 1997. Aftonbladet 1997-01-22.