En död kvinna vaknar till liv på Rigshospitalet i Köpenhamn. Hennes naglar borrar sig djupt in i armen på en kvinnlig läkarstudent som står bredvid. Musiken når en dramatisk klimax samtidigt som bägge vrålar upp mot den kamera som filmar dem från ett fågelperspektiv. Strax därefter jagas studentskan genom en sjukhuskorridor av en präst, som vill döda henne eftersom hon är besatt av djävulen.
”Zhe must burn”, fräser denne med tysk brytning.
Riket? Nej. Trendig ironi? Nej. Kitsch? Möjligen, och då särskilt med tanke på att prästen spelas av Udo Kier att filnen ifråga – Besat – är en dansk film om Satans återkomst i form av en virussmitta. Anledningen till att filmen trots allt fungerar är den atmosfärrika regin, det allvarsamma manus som placerar det ockulta ämnet i en dansk vardag och de utmärkta skådespelarna: Ole Lemmeke, Kirsti Eline Torhaug, Ole Enrst och en ovanligt nedtonad Udo Kier.
Besat visas på årets upplaga av Fantastisk Filmfestival i Lund och Malmö, och efter fredagsvisningen träffade jag den svenske manusförfattaren Ola Saltin. Han är född 1969, läste idé- och lärdomshistoria i Lund, tröttnade och gick manusskrivarlinjen på danska filmskolan i Köpenhamn. Där fick han kontakt med nykläckte regissören Anders Rønnow-Klarlund, som skrivit ett utkast till en ockult thriller. Under två års tid arbetade de fram filmen Besat, som nu sålts till över 20 länder.
– Anders är en stor hypokondriker, skrattar Ola Saltin. Idén om ett virus som sprider ondska från kropp till kropp är hans idé. Då handlade det om diktatorer i världshistorien, men det spåret övergav vi snabbt. Själv är jag ateist och inte intresserad av det ockulta av religiösa skäl utan som en dörr in till andra världar, ett äventyr i en spökhistoria.
Filmen fick dansk biopremiär förra året till goda recensioner. Men publiken uteblev och Besat nådde överhuvudtaget inte de norska och svenska biodukarna. Det menar Ola Saltin beror på att berättelsen är en klassisk tragedi.
– Både Annders och jag växte upp mpå 1970-talet och tog intryck av filmer som Rosemary’s Baby och Omen, fortsätter Saltin. Våra sätt att gripa oss an det övernaturliga gick emellertid i rakt motsatta riktningar: Jag ville nog att tonen skulle vara skulle vara mer distanserad och hålla möjligheterna öppna för att handlingen kunde vara en subjektiv upplevelse hos huvudpersonen.
Idag är jag glad att Anders övertalade mig att vi skulle göra filmen med ett rättframt och allvarligt anslag. Ironi i skräckfilm är uttjatat.
Eftersom SVT är samproducent kommer filmen att visas på någon av de svenska statskanalerna inom kort. Ola Saltin är redan fullbokad för nya författaruppdrag för dansk tv. Just nu arbetar han på den danska polisserien Rejseholdet, och en egen miniserie i två avsnitt om en journalist som utsätts för en hämndaktion efter att ha förstört en människas liv.
– Mitt arbetsnamn på miniserien är Dödens ängel och jag bearbetar Leif Magnusson för att han ska regissera. Jag vill ha honom för att han, liksom Anders Rønnow-Klarlund, är bra på rollgestalter. Min styrka sitter i att driva berättandet framåt, att hitta intressanta uppslag som utvecklar intrigen.
© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-09-23.