Sverige/Danmark/Norge/Finland 2000. Dokumentär. Regi, foto: Lars Westman, Fredrik Gertten. Musik: Dan ”Gisen” Malmquist, Conny Malmqvist, Hans Åkerhjelm.
Victoria i Malmö
Westman och Gerttens film om Öresundsbron verkar vilja tillfredsställa såväl motståndare som förespråkare. Vi möter en mångfald av röster, bland annat ”folkdomstolen” i kallbadhusbastun på Ribersborg, en dansk kaféägare, en Robinson-äventyrare, svenska bromotståndaren Jill och svenske brodirektören Sven.
Det är ingalunda ointressanta möten, men lite väl fragmentariska för att fängsla. Man saknar fördjupning, lite mer närgångenhet för att fånga fler nyanser hos personerna. Som vi nu ser dem blir till exempel Jill och Sven reducerade till företrädare för de två sidorna i brodebatten, föga mer levande än i ett nyhetsreportage. Betydligt bättre är parallellskildringen av de två brobyggarna på ömse sidor av sundet, danske betongarbetaren Vagge och svenske kranföraren Stig. Sannolikt skulle filmen ha vunnit om man koncentrerat sig på dessa två.
Särskilt gripande är inslaget om den sedan fjorton år kringflackande Vagge, som mot slutet av filmen återvänder hem till grisfarmen på Fyn för att gifta sig med sin älskade Jytte. Han har två svåra diskbråck bakom sig som redan vid hans tidiga medelålder gjort att han har svårt att röra sig. Trots det dyker han upp som tunnelbanerallare i en rolig epilog till filmen. Här anar man en angelägen berättelse om det nya entrepenörsamhällets arbetare som skulle krävt en egen film. Den hade varit betydligt mer spännande att se.
Som den nu föreligger är nämligen Gå på vatten en alltför trivsam och uddlös mosaik av händelser, människor och en bro vid vatten.
© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-05-26.