USA/Storbritannien/Irland 1999. The Closer You Get. Regi: Aileen Ritchie. Manus: William Ivory. Foto: Robert Alazraki. Musik: Rachel Portman. I rollerna: Ian Hart, Sean McGinley, Niamh Cusack, Ruth McCabe.
Spegeln i Malmö, Kino i Lund.
Biobesökare från världens alla glesbygder torde förundras över den lilla avlägset belägna kustbyn i irländska Donegal. Trots att den på alla upptänkliga sätt presenteras som något Gud glömde vid världens ände så finns här en slaktare, ett postkontor, en pub och en prostituerad. Märkligt nog har däremot ingen dator eller tillgång till Internet, något som skulle störa den dramaturgiska användningen av postkontoret som byns informationscentral och skvallercentrum samt naturligtvis ödelägga den omsorgsfullt antikverade sörgårdsskildringen.
För Vackra kvinnor sökes är en tillrättalagd och gullig turistbild av ett föregivet genuint landsbygds-Irland befolkat av tokroliga bondknoddar till kelter som älskar, super, slåss och blir poetiskt gråtmilda enligt instruktionsboken för nationella stereotyper. Från sin tidigare succéfilm Allt eller inget återanvänder producenten Uberto Pasolini dessutom handlingen kring några mäns könsrollskris – ett trendigt ämne under de senaste åren. Liksom i den filmen försöker männen här på ett patetiskt sätt återupprätta sin sexuella maktstatus: de ignorerar traktens kvinnor för att istället annonsera i Miami Herald efter presumtiva partners.
Men i Vackra kvinnor sökes är manuset så dåligt konstruerat att en berättarröst ibland måste anlitas för att nödtorftigt lappa ihop den obefintliga logiken i en handling som mest ser ut som en serie sketcher. Situationer som när de trånsjuka männen alla ”råkar” befinna sig vid busshållplatsen för att ser om de kommit några amerikanskor. Det presenteras som underhållande bara genom det faktum att de försöker behålla sina coola fasader gentemot varandra. Men eftersom ingen av skådespelarna har fått något att säga eller görra förutom att se besvärad ut så utvecklas det aldrig till en, komisk situation. Istället blir filmen själv pinsam i sin förkonstling och oförmåga till komedi.
© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-11-03.