Frankrike/Tyskland/Vietnam 2000. À la verticale de l’été. Regi, manus: Tran Ahn Hung. Foto: Mark Lee. Musik: Ton That Tiet. 1 rollerna: Tran Nu Yen Khe, Nguyen Nhu Quynh, Le Khanh, Ngo Guam; Hai.
Spegeln i Malmö
Kärlekslivets vardag och komplikationer för tre systrar i Hanoi är ämnet för Tran Alm Hungs (Cyclo, Doften av grön papaya) nya film. Det är inte de stora gesternas drama; spänningarna ligger i bildernas komposition, skådespelarnas mimik och det outtalade som ligger mellan replikraderna. Tempot är neddraget, atmosfären kontemplativ. Musiken – en blandning av rock (Lou Reed bland annat) och klassiskt färgad originalkomposition för orkester – bryter in och kommenterar.
Här finns äkta men också sökt skönhet. Skådespelarna poserar ibland lite väl dekorativt i rumsinteriörerna och landskapsskildringen luktar turistbroschyr. Det taktfulla rollspelet som fasad framför självbedrägerierna och hemligheterna i kombination med de subtila undertonerna och antydningarna i replikerna påminner om Eric Rohmer. Och liksom inför dennes filmer pendlar min filmupplevelse mellan njutning och uttråkning.
Rollgestalternas psykologiska motivation och drivkrafter förblir grumliga och undflyende. Det är nästan som om de är något av en gåta även för sig själva. Misstanken föds naturligtvis att Tran Ahn Hung skänker oss kejsarens nya kläder: förtrollande enbart för de som tror att här finns något att beskåda.
Men förbehållet min obildning i vietnamesiska, sociala koder så uppfattade jag filmen som en studie i och kanske till och med en lågmäld komedi över just dessa. Det lunkande tempot och det oftast ljumma känsloregistret gör emellertid att det vilar lite av gråtristess över filmen som spiller över i biosalongen.
© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-11-17.