Sverige 1988. Regi Richard Hobert Manus Richard Hobert Foto Lars Crépin Klipp Leif Kristiansson Scenografi Aida Kalnins Musik Björn Hallman. Med Lena Endre Ingrid, Samuel Fröler Fredrik Wall, Göran Stangertz Mikael Persson, Camilla Lundén Catti, Sven Wollter kriminalkommissarien, Fredrik Hammar Jonas, Thomas Roos präst. Producent Göran Lindström Produktionsbolag Cimbria Film AB i samarbete med SVT Drama Malmö, Filanusateljeerna AB, Film på Österlen Produktionsstöd Svenska Filminstitutet (Mats Arehn), European Script Fund. Längd 114 minuter Svensk distribution Sonet Film AB Svensk premiär 1998-10-02.
Barnmorskan Ingrid har träffat sitt livs kärlek i Fredrik Wall, nybliven direktör för den svenska avdelningen av multinationella Introspector, vars främsta innovation är en fjärrstyrd och kameraförsedd robot som reparerar avloppsledningar. Fredrik firar Ingrids födelsedag med påkostade fyrverkerier och en middagsbjudning i företagets lyxiga representationsvilla. Senare, i ett avskilt rum, visar Fredrik videoband av Introspector-robotens arbete för Ingrids vän Mikael. Plötsligt skiftar han över till ett band som visar Ingrid och Mikael i ett till synes hemligt och intimt möte i en park. Osäker på Fredriks intentioner lämnar Mikael festen med sambon Catti. Ingrid börjar städa upp efter tillställningen, men Fredrik insisterar på att själv få göra arbetet och skickar henne i säng. Morgonen efteråt vaknar Ingrid får att se honom rivstarta bilen och köra iväg. Något senare, på båten mellan Malmö och Köpenhamn, förbereder han, fortfarande klädd i vit smoking, sitt självmord inför förskräckta vittnen. Vid ett teaterbesök möts Ingrid av två kriminalkommissarier som meddelar att Fredrik försvunnit. Någon kropp har dock inte hittats, och Ingrid beger sig ut med ett kustbevakningsfartyg. Först på morgonen ger hon upp sökandet. Tyngd av sorg avvisar Ingrid alla försök till tröst från Catti och Mikael, och hon kräver att få vara ifred i Fredriks villa med minnena. Mikael lyckas dock dröja sig kvar för att förstöra bandet med det smygfilmade mötet. Strax därefter får han ett nytt videoband i ett postpaket. Där finns samma film av hans möte med Ingrid. Övertygad om att Fredrik lever går han till polisen, men de tror inte på hans berättelse. Några dagar senare anordnar Ingrid en minneshögtid för Fredrik i Malmö hamn. Högt uppe på ett hustak smygfilmar Fredrik deltagarna med sin videokamera. Förbluffad ser han sin mor spotta efter den krans som Ingrid lagt ut i vattnet. Kort därefter mördar Fredrik henne så att det ska se ut som en drunkningsolycka. Under efterspelet till mordet får Ingrid en vink om att Fredrik och modern har haft ett incestuöst förhållande. En tid senare beslutar sig Fredrik, som förskansat sig i sin villas källarrum för att bevaka Ingrid med ett system av dolda kameror, för att utsätta Ingrids kärlek för en serie prov. Han hyr bland annat en arbetslös skådespelare att upprepade gånger försöka förföra henne, men det misslyckas. Slutligen tvingar han genom utpressning Mikael, som spårat upp honom, att agera förförare, men även de inviterna avvisar hon. Lycklig bestämmer sig Fredrik för att Ingrids sanna och eviga kärlek bevisats. Han träder därför fram och berättar allt för sin älskade. Chockad och äcklad över vad han gjort flyr Ingrid till Mikaels sommarställe. Men Fredrik är Ingrid på spåren och överraskar henne någon dag senare. Ingrid spelar med i Fredriks fantasier och lockar honom att i hemlighet åka iväg på en semesterhelg i Köpenhamn iklädd den vita smoking han bar vid försvinnandet. På båten knuffar hon ned honom i vattnet så att han dras in i propellern. Morgonen efteråt hittas hans sargade kropp. När Mikael och Catti förstått vad som hänt, övertalar de Ingrid att ange sig själv till polisen, men hon blir inte trodd av kriminalkommissarien. En tid senare ser Mikael och Catti hur Ingrid går ombord på en buss tillhörande en biståndsorganisation med verksamhet i utlandet.
Richard Hoberts femte film i serien om de sju dödssynderna är något så ovanligt som en lyckad svensk thriller, trots – eller kanske just på grund av – sina många logiska luckor. Frågor kring detaljer, exempelvis varför Ingrid aldrig går ned i källaren där Fredrik gömmer sig eller varför inte polisen reagerar när Fredriks nyligen döda kropp fiskas upp en längre tid efter det förmodade självmordet, kommer givetvis att ställas av kriminallitteraturens kalenderbitare.
Men sådana invändningar blir tämligen irrelevanta i Hoberts allegoriska landskap. Snarare understödjer de – medvetet eller inte – filmens glidning in i det hallucinatoriska tillstånd som Ingrid upplever efter sin älskades försvinnande. Och Hobert är uppenbarligen inte intresserad av att följa genrekonventionerna. Tvärtom visar han tidigt att filmen medvetet fortsätter bortom de sedvanliga genregränserna för att fokusera på karaktärsdramat. Det är här grunden till åskådarens obehaglighetskänslor inför intrigen i Ögat ligger.
Tidigt i filmen avslöjas det att Fredrik överlevt sitt arrangerade självmord. Likaså väljer Hobert att vid flera tillfällen fortsätta handlingen där en konventionell thriller skulle ha valt att sluta, till exempel då Ingrid mördar Fredrik på båten eller då Mikael och Catti övertalar Ingrid att anmäla sig till polisen. Men Hobert nöjer sig inte med att knyta ihop trådarna, han vill få åskådaren involverad i dramats konsekvenser för huvudpersonernas själsliv och moraluppfattning.
Inte så att Hobert ger några entydiga svar. Snarare lägger han ut tankeväckande antydningar och ledtrådar till publiken. I scenen då Fredrik mördar sin mor ser vi henne sitta i rullstol och titta på bilder av sonen som barn. Han smyger omärkligt fram och lossar på spärrarna till stolens hjul. Sedan kysser han passionerat och våldsamt sin mor på munnen innan han knuffar henne från en brygga och ner i vattnet till en säker drunkningsdöd. Med en gest av både äckel och sorg stryker han bort sin mors läppstift från sin mun.
Samtidigt som Hobert ställer in Frederik i det långa ledet av mördare med freudianska motiv, uttrycker scenen varken triumf eller njutning för förövaren. Vi är långt från sådana kultklassikerscener som till exempel då Richard Widmark i rollen som den galne småbrottslingen Tommy Udo i Angivaren (Kiss of Death, 1947) som lustfyllt och med ett kacklande skratt skickar en rullstolsbunden kvinna mot en säker död. Fredriks hämnd i Ögat blir varken tillfredsställande eller emotionellt entydig, något som säkert stör många åskådare vana vid mer genomskinliga och renodlat tecknade rollkaraktärer.
Vad som händer med Ingrid i hennes hämndmord på Fredrik är oklart. Kanske ska hennes arbete inom internationell biståndsverksamhet ses som en botgöring för det moraliska gränsöverskridande hon gjort sig skyldig till, i synnerhet som hon till vardags är barnmorska och alltså ägnar sig åt att värna livet. Genom sitt berättande visar Hobert likväl att hennes handlingar har fått livsavgörande konsekvenser.
Skådespelarna får stort utrymme för ett nyansrikt spel, med visst undantag för Camilla Lundén som visserligen växer i förmåga för varje film men som fortfarande har långt kvar till medspelamas nivå. Hobert säger sig just vilja ha en sådan effekt, där den ständiga rollkaraktären Catti ska vara apart från de andra. Frågan är bara om Lundéns kvardröjande amatörism är det bästa verktyget för att skildra det. I övrigt är det i de intensiva, påträngande närbilderna på Lena Endre, Samuel Fröler och Göran Stangertz som Ögat blir till en lika känslomässigt omskakande och övertygande upplevelse som Spring för livet, den föregående filmen i serien.
Ögat har emellertid inte de sociala och politiska utblickarna som den tidigare filmen. Hotet kommer inte från ett anonymt samhällsmaskineri, där lagens mekaniska arm utgörs av en samling likgiltiga byråkrater och poliser uppbackade av en fientlig eller, i bästa fall, oengagerad allmänhet. Här handlar det snarare om raka motsatsen: en individs isolering från sina medmänniskor och gränslösa besatthet intill sinnessjukdomens avgrund.
Dialogen går ofta långt utöver sedvanlig exposition för att demonstrera de olika rollfigurernas livshållning. Det är en svår balansakt att låta huvudpersonerna föra metafysiska diskussioner om motiven för sina handlingar eller innebörden av begreppet kärlek eftersom pekoralets avgrund alltid är snubblande nära. Men genom närbildstagningarna och tilliten till skådespelamas förmåga att bära scenerna blir effekten stundvis plågsamt drabbande, något som annars har varit Ingmar Bergmans inpissade revir i den svenska filmen.
Värt att notera är också att Hobert med Ögat vågar göra mycket mer med filmens olika uttrycksmedel. Tidigare filmer har varit påtagligt mer konventionellt berättade historier, som visserligen även de gett prov på bra skådespeleri men där filmestetiken varit ordinär. Nu vågar regissören ta ut svängarna med kameraåkningar, klippningseffekter och hallucinatoriska drömskildringar. Det förstärker skådespelarprestationerna i flera scener och skapar minnesvärda bilder.
Liksom Manhunter (1986) och Se7en (1995) är Ögat en thriller, demonstrerar hur genrens emotionella effekter kan fördjupas av omsorgsfullt tecknade rollfigurer. Spänningen uppkommer inte genom en serie överraskningar eller skrämseleffekter utan genom publikens delaktighet med de smärtsamma känslor som uppstår under handlingens gång. Kanske är det också en logisk utveckling av genren. Thrillrar som Copycat (1995) och Wild Things (1998) är visserligen underhållande variationer på det sedvanliga receptet med överraskningseffekter men visar också på greppets begränsningar. Ögat tränger djupare ned hos åskådaren genom att provocera till emotionell inlevelse på bekostnad av den eventuella fascination man kan hysa för ett strategiskt upplägg med en labyrintisk intrig och tvära omkastningar.
Det har under senare år inte gjorts många svenska filmer som tål att visas utanför landets gränser. Svensk provinsialism har ofta yttrat sig i pilsnernostalgi (Jönssonligan- och Sällskapsresan-serien), pretentiös konstfilmsestetik efter bättre förebilder (Felliniplankningen Kärlekens himmelska helvete, 1993, Tarkovskij-pastischen Blankt vapen, 1990) eller efterapningar av amerikansk action (Hamilton, 1998). Ögat har som få inte de begränsningarna, utan prövar djärva stilgrepp i kombination med en ökad konstnärlig och intellektuell mognad som lovar gott för framtiden. Den har otvivelaktigt möjligheten att få en internationell publik med rätt marknadsföring. Det var länge sedan man kunde säga det om en svensk spelfilm.
© Michael Tapper, 1998. Filmhäftet, vol. 26, nr. 3 (#103), s. 77—79.