Brasilien/Frankrike 2001. Abril despedaçado. Regi: Walter Salles. Manus: Karim Ainouz, Sérgio Machado och Walter Salles efter Ismaïl Kadarés roman Broken April (Prilli i thyer, 1978). Foto: Walter Carvalho. Musik: Ed Cortêz. I rollerna: Ravi Ramos Lacerda, Rodrigo Santoro, José Dumont, Flavia Marco Antonio.
Walter Salles filmatisering har med lätthet flyttat över handlingen från ständige Nobelpris-kandidaten Ismaïl Kadarés’ Albanien till brasilianska landsbygden i Bahia. Detta är nämligen en arketypisk berättelse om en ändlös vendetta mellan två familjer skulle kunna utspelas i många tider och på många platser: en maffiaskildring från 1900-talets USA, en bibelberättelse, en isländsk vikingasaga. Kadarés berättelse och Salles film skärskådar drivkrafterna i denna patriarkala hederstradition, där de inblandade i konflikten fjättras vid varandra i en fruktlös, antagonistisk ödeskamp som ytterst kommer att förgöra dem alla.
Liksom Salles genombrottsfilm Central do Brasil (1998) är Behind the Sun en Miramax-produktion. Men Walter Salles lyckas även denna gång hålla avstånd till bolagets sämsta kännemärken, såsom pedagogiska pekpinnar, sentimentalisering och etnisk exotism. Genom stramt och naivt uppriktiga rolltolkningar och en visuellt kraftfull gestaltning av huvudpersonernas ungdomliga livsglädje i en ständig dödsskugga från ett deformerande livsmönster bibehåller han berättelsen lika frisk och klar som Kadarés folktraditionella källa.
Mot slutet darrar han dock en aning på manschetterna och låter konflikterna lösas upp lite väl lättvindligt. Möjligen är det en kompromiss med uppdragsgivaren. I övrigt är Behind the Sun en film som demonstrerar både Salles och den brasilianska filmens konstnärliga frammarsch de senaste åren.
© Michael Tapper, 2003. Sydsvenska Dagbladet 2003-01-10.