USA 2005. Regi: Rob Cohen. Skådespelare: Josh Lucas, Jessica Biel, Jamie Foxx, Sam Shepard. Längd: 2:01.
Stealth är chauvinistisk krigspropaganda mixad på bland annat Top Gun, Behind Enemy Lines, Rätta virket och År 2001. Men den har lagt sig på en så korkad nivå att syftet snarast motverkas. Resultatet blir reaktionär kitsch.
Inte nog med att handlingen tänjer rejält på allt vad logik och rimlighet heter. Dialogen verkar dessutom ha skrivits i ett försök att slå enfaldighetsrekord. Det har inte bara gjort Stealth till en av årets mest kritikerutskrattade popcornrullar i USA utan också en rejäl blockbusterflopp over there. Och bättre lär det knappast gå på andra ställen i världen.
Filmen utspelas i en nära framtid då USA:s krig mot terrorismen trappats upp rejält. Det betyder massiva vapeninsatser mot fula, skitiga och elaka araber, tadzjiker, nordkoreaner etc. av tre fotomodellsnygga amerikanska ungdomar i högteknologiska Stealth-flygplan. Dessa kopplar sedan av i ett turistbroschyrernas Thailand, där infödingarna fortfarande inte sticker upp genom att behärska engelska – långt mindre kritiserar amerikansk imperialism – utan nöjer sig med att underdånigt nicka i samförstånd mot ett vackert landskap i fonden.
Hjältetrion är hierarkiskt formerade som en konservativ önskedröm. Den vite grabben (Josh Lucas) är top gun. Hans svarte medhjälpare (Oscarvinnaren Jamie Foxx) agerar trofast kanonmat. Och den jämlikhetsinkvoterade pilotbaben (Jessica Biel) med C-kupa börjar som hans beundrarinna för att sedan klättra ett pinnhål och bli hans sängkamrat.
Pliktskyldigt fogar man in diskussioner om krig och moral, där top white gun förnumstigt undervisar om riskerna med att krigföring alltmera liknar ett videospel. Detta mitt i en film som på alla sätt – exempelvis med krigsscener i datoranimation som kliniskt städats från alla obehagligheter – försöker övertyga sin publik om myten kring ett vapenteknologiskt precisionskrig utan civila offer och moraliska konsekvenser. Med tanke på hur sanningen bakom denna myt avslöjats i USA:s bägge krig mot Irak är filmens hållning inte bara idiotisk utan rent av obscen.
© Michael Tapper, 2005. Sydsvenska Dagbladet 2005-09-09.