Kumonosu-jō
(Japan 1957)
Bluray/dvd (import)
Akira Kurosawas Blodets tron är ett ypperligt exempel på en kulturell hybrid som ignorerar nationsgränser. William Shakespeares Macbeth utgör stommen i handlingen, som förlagts till inbördeskrigens Japan i slutet av 1400-talet. Men det finns också ett starkt inslag av No-teater i dekor, musik, och mimik. Bildkompositioner och den blodiga upplösningen speglar regissörens kärlek till amerikansk västernfilm. Washizus (Toshiro Mifune) uppgång och fall har inslag av narcissism och paranoia som känns igen från härskarklassen i många tider. Huvudpersonens motiv är att överlista och nedgöra sina konkurrenter eftersom han är övertygad om att de planerar detsamma mot honom. Väl på tronen är han förlorad. Det blir bara en tidsfråga innan han går under i en ny vända av våld och ränker. Berättelsen inramas av spöklika bilder på det dimhöljda ödeland där huvudpersonens slott en gång stod, en påminnelse om såväl förödelsen som förgängligheten i Washizus maktgalenskap.
© Michael Tapper, 2014. Sydsvenska Dagbladet 2014-06-20.