”Jag är en spion, en sovande agent, en dubbelnatur som lever med förbannelsen att se allt från två sidor.” Den namnlöse Kaptenen (Hoa Xuande) i miniserien The Sympathizer, efter Viet Thanh Nguyens Pulitzerbelönade roman, är en huvudperson så opålitlig att han själv blir osäker på vad som är sant. Och det blir bara värre ju längre han är på sitt uppdrag. Sliten mellan sympatierna för den kommunistiska regeringen i hemlandet Vietnam och fascinationen för USA, dit han låtsas fly 1975 för att spionera på stridslystna revanschister som Generalen (Toan Lee) och dennes anhängare.
Vad är han egentligen? Vem arbetar han för? CIA? Lê Duâns underrättelsetjänst? Båda?
Kanske är det åren av paranoia, lögner och lönnmord i hans arbete inom den sydvietnamesiska hemliga polisen som satt sina spår. Kanske är det tortyren och de dagliga förhören i det kommunistiska omskolningslägret i Vietnam, dit han återvänt som infiltratör i en grupp kontrarevolutionärer. Eller så är han helt enkelt bara en mytoman, borttappad i sina egna fantasier efter den nitiske förhörsledarens (Tien Pham) skoningslösa borrande i hans hjärna med frasen: ”Det finns alltid något mer att bekänna.”
Kaptenens nedskrivna minnen av sitt spionuppdrag växer med tiden till en lång och snårig berättelse, tjock som ett bokmanus. Likheterna till en roman är slående. Litterära metagrepp skapar sprickor och glapp i trovärdigheten. En vietnamesisk madeleinekaka triggar Kaptenens bortträngda minnen. Tv-filmatiseringen använder kontrasten mellan det vi ser i bild och hans berättarröst på ljudbandet, bakåtspolningar och omtagningar av händelseförlopp.
Men förhörsledaren är inte nöjd. Han kräver strykningar och revideringar av utvikningarna i handlingen och har stora bekymmer med slutet på historien. Inte helt olikt hur en förlagsredaktör arbetar med en författare. Eller en Hollywoodproducent med en regissör.
Häxblandningen av brutalt våld med galghumor, sanning med lögn, dikt med verklighet, gör Viets roman är som klippt och skuren för tv-seriens producent, regissör och manusförfattare Park Chan-wook (OLDBOY, THE HANDMAIDEN). Medproducent och säljande namn är Robert Downey Jr, som tar tillfället i akt att briljera i fem biroller: CIA-fixaren Claude, kongressledamoten Ned Godwin, orientalistprofessorn Hammer och en katolsk präst (som kanske är Kaptenens franske far).
Downey toppar skådespelarkanonaden med ett porträtt av den arrogante stjärnregissören Nikos (läs: Francis Ford Coppola), vars grandiosa Vietnamkrigsepos The Hamlet Kaptenen får jobb på som teknisk rådgivare. Det är förstås ett lustmord på vietnamkrigsgenrens klichéscenario om hur amerikanska trupper utkämpar ett moraliskt inbördeskrig medan vietnameserna reduceras till antingen vara krigiska demoner eller passiva offer.
Seriens verkliga stjärna är dock vietnamesisk-australiske Hoa Xuande som den moraliskt ambivalente huvudpersonen, en mer naiv än listig spion som ofta går vilse i sitt mullvadsarbete. Genom hans ögon får vi en tragikomisk mentalitetshistoria om förlorarna i Vietnamkriget. De motstridiga känslorna av hat och nostalgi för hemlandet. Den obesvarade kärleken till ett rasistiskt USA. Känslan av inte längre höra hemma någonstans.
© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-04-26.
The Sympathizer
STRÖMMAD MINISERIE I SJU AVSNITT. SPIONKOMEDI. USA/Kanada, 2024. Skapad av: Park Chan-wook och Don McKellar efter Viet Thanh Nguyens roman Sympatisören (2016). Med: Hoa Xuande, Robert Downey Jr, Sandra Oh, Toan Lee. Längd: 1.00/avsnitt.