BIO. DRAMA. Spanien, 2022. Modelo 77. Regi: Alberto Rodriguez. Med: Miguel Herrán, Javier Gutiérrez, Jesús Carrosa, Fernando Tejero. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.05.
Alberto Rodriguez och hans ständige medmanusförförfattare Rafael Cobos har gjort sig internationellt kända för verklighetsbaserade, hårdkokta kriminalfilmer som Unit 7 (2012) och MARSHLAND. Alla med handlingen förlagda till Andalusien och hemstaden Sevilla och den politiska udden riktad mot arvet från fascisttidens korruption och rättslöshet. I sin senaste film Prison 77 fortsätter han på sina teman i genren men flyttar handlingen i tid och rum till Barcelona våren 1976, strax efter Francos död.
30-årige Manuel (Miguel Herrán), en kontorist som arbetat sig upp från slumkvarteren, arresteras och förs till stans ökända fängelse Modelo. Han anklagas på lösa grunder för stöld av sin arbetsköpare. Rättegång utlovas om fyra år. I bästa fall.
I Spanien blåser förändringens vindar mot demokrati och rättsstat. Bakom gallren på Modelo och andra fängelser dröjer sig emellertid fascismens skräckvälde kvar. Korruption, angiverisystem och godtyckliga övergrepp, inklusive mord, tillhör vardagen. De politiska fångarna startar en fackförening för att driva frågan om amnesti inför det första demokratiska valet 1977, och snart dras Manuell in i kampen.
Prison 77 utspelar sig för snart femtio år sedan men får förnyad aktualitet i en tid när högerpopulister och fascister åter vill undergräva rättsstatens principer med tomma löften om trygghet. Den visar med all önskvärd tydlighet hur överfyllda fängelser och en tonvikt på långa straff som syftar till att knäcka snarare än rehabilitera fångarna brutaliserar alla innanför murarna.
Stilmässigt är filmen stöpt i 1970-talets realism med sammansatta rollporträtt som varken förskönar eller demoniserar. Kameraarbetet växlar skickligt mellan klaustrofobiska scener i cellerna och dokumentärinspirerad handkamera under våldsutbrotten. Upproret sommaren 1977, när fångarna barrikaderar sig på fängelsetaket, liknar i långa stycken ett nyhetsreportage från tidens många fångrevolter, exempelvis de på Tidaholm 1970 och 1983. Scenografin har man fått gratis av att spela in på plats i det historiskt bevarade Modela-fängelset.
Det som drar ner betyget är de romantiskt påklistrade inslagen med huvudpersonens besök av den trånande unga skönheten Lucía (Catalina Sopelana) och det snöpligt hoppfulla slutet mot alla odds. De ser ut att tillhöra en helt annan film.
© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-10-13.