BIO. ANIMERAD SKRÄCKFILM. USA, 2021. Regi, manus: Phil Tippett. Röster: David Lauer, Alex Cox, Satish Ratakonda, Harper Gibbons. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.23.
Inte 65 miljoner år men väl 30 år i produktion ligger bakom monstermodellbyggaren och stop-motion-animatören Phil Tippetts (Jurassic Park, 1993) animerade skräckfilm. En odyssé med Lönnmördaren (röst från tre skådespelare) som guide genom en steampunk-värld i underjorden där monster ser ut att ha krigat mot varandra sedan tidernas begynnelse.
I hans väg för att förgöra detta inferno står bland andra Kirurgen (röst från två skådespelare), Alkemisten (röst från tre skådespelare) och Den Sista Människan (punkregissören Alex Cox). Alla bekämpar varandra för att… ja, varför? Story? Nej tack, det fick vi i Shane Ackers närbesläktade men mer sagobetonade 9 (2009). Mad God är en ångestvrålande surrealistisk mardröm, serverad rå direkt ur upphovsmannens hjärna.
Inspirerad av Ray Harryhausen (Jason and the Argonauts, 1963) började Tippet med stop-motion som barn och fick sin filmkarriär genom arbetet 1975–77 på Star Wars. Vid sidan av kassavältarna ville han göra en personlig film hemma i garaget. Arbetsprocessen beskriver han i intervjuerna som ett slags knarkrus, som att gå in i ett annat sinnestillstånd.
Men det blev mer än så. Tippett kollapsade psykiskt under arbetet och fick läggas in för vård. På mentalsjukhuset fick han veta att han led av en svår depression med vanföreställningar som krävde medicinering om han ville fungera normalt. Älsklingsprojektet hade då blivit till en fasa men efter vårdbehandlingen förvandlades slutförandet i stället till en terapi.
Kickstarter-finansiering och gratisjobb från vänkretsen i Hollywood hjälpte filmen i mål. Eller vad man nu ska kalla upplösningen då alkemi möter Big Bang. En psykotronisk mindfuck, kanske. Själv hävdar Tippett hans alla själsdemoner drevs ut med den sista smällen och stannade på bioduken. Låt oss hoppas han har rätt. Alternativet hade varit fasansväckande.
© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-02-16.