Blonde väcker starka känslor som få filmer de senaste åren. Dels därför att den använder en av 1900-talets mest omdiskuterade kvinnliga ikoner för att trycka på smärtpunkter som dröjer sig kvar i backlashen efter #metoo. Dels därför att den förlitar sig på sitt konstnärliga uttryck i stället för att förse filmen med en pedagogisk manual som lägger tolkningen tillrätta.
Biografier om stjärnan finns i överflöd, dokumentärer likaså. Joyce Carol Oates roman och Andrew Dominiks film har andra avsikter. Deras Jekyll/Hyde-porträtt av verklighetens Norma Jeane Mortensen som fånge i filmdukens sexbomb Marilyn Monroe är en vidräkning med 1950-talets nykonservativa könsrollsideal. Något högerpopulister runt om i världen dammat av som ”naturgivna” under senare år.
Herrar föredrar blondiner (Gentlemen Prefer Blondes, 1953) är ett bra exempel på den Playboyfilosofi som var dåtidens melodi. Den handlar om sugardejting, fast lyxigare och med Monroe som entusiastisk försäljare av sina köttsliga tjänster mot diamanter. Med välvillig läsning kan man förstås hitta både hbtq-inslag och pikar mot torskarna. Men de är inte mer än små skojfriska, dramatiska hinder på vägen mot herrarnas triumf i slutscenens glamourbröllop.
Monroes enda filmproduktion, Prinsen och balettflickan (The Prince and the Showgirl, 1957), är inte mycket bättre. Här hade hon möjligheten att förverkliga drömmen om att vinna erkännande som dramatisk skådespelare. Ändå valde hon att åter ställa fram sexbomben som säljande förpackning i en film som blev en både personlig och konstnärlig katastrof. Filmen är en tragisk bekräftelse på Norma Jeanes oförmåga att bryta sig ur Marilyn; den tvångströjan släppte först i De missanpassade (The Misfits, 1961).
Centralt i romanen och filmen Blonde är abortscenerna, som Rakel Chukri i linje med några andra kritiker ser som ännu ett övergrepp på stjärnan. Beskrivningen får Dominik – och implicit även Joyce Carol Oates – att framstå som Harvey Weinsteins draksådd med huvudet uppkört i Monroes skrev. Om än jag har svårt för sökta kameraplaceringar, så menar jag att den tolkningen missar målet.
Ett av Norma Jeanes barndomstrauman var att hennes mentalsjuka mor önskade att hon aldrig blivit till, därav dränkningsförsöket i filmens inledning. Aborterna blir en återupprepning av traumat, nu med Norma Jeane själv som både mor och foster. Genom att döda sitt barn, dödar hon också sig själv för att kunna fortsätta vara Marilyn Monroe. Det speglar både hennes upprepade självmordsförsök och förebådar det slutliga självmordet.
Att scenerna är påträngande obehagliga är själva syftet. Men så är Blonde också en skräckfilm om ett mördande absurt kvinnoideal. Bokstavligen. Skrämmande just för att sexbomben biopubliken älskade var ett monster för kvinnan som spelade henne.
© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-10-12.