Edward Finnigans upprättelse från 2006 är den svagaste av Roslund & Hellströms käftsmällar mot det verklighetsfrämmande strunt som annars dominerar kriminalgenren. Avsikterna är som alltid de bästa, här: att gå i polemik mot den amerikanska tokhögerns lynchmobbpropaganda för dödsstraffet. Logiken i premisserna och den långsökta händelsekedjan som följer – med slående likheter till filmen THE LIFE OF DAVID GALE (2003) – fram till det poetiskt rättvisa slutet är emellertid så skruvade att författarna slår knut på sensmoralen.
Tv-filmatiseringen Cell 8 är den andra av fyra planerade serier efter författarduons romaner. Som exekutiv producent står Anders Roslund för kvalitetssäkringen. Förlagans inneboende svagheter spiller dock över på serien, gör den inte lika övertygande och drabbande som 2020 års BOX 21. Ändå har manusförfattaren Dennis Magnusson på några avgörande punkter förändrat storyn så att filmatiseringen blivit dramatiskt tätare och mer mångbottnad än förlagan.
Djärvt börjar avsnitt ett med en tvåfaldig återblick efter att vi introduceras för huvudpersonen John Freys (Freddy Wise) liv som popsångare i Stockholm. När han arresteras för misshandel på Finlandsfärjan, får han panik, och väl i hamn flyr han för sitt liv. Förklaringen får vi i ett klipp till dödscell nummer åtta i Ohio några år tidigare, där han under sitt riktiga namn, John Schwartz, gräver i minnena av flickvännen Elisabeth ”Beth” Finnigan (Lily Dosworth-Evans) som han fällts för att ha mördat.
Deras kärleksaffär är en klassisk historia om mannen av folket som möter kvinnan av börd. För Beth är inget mindre än den gammaltestamentligt mässande guvernören Edward Finnigans (Richard Lintern) rebelliska dotter, som ser en själsfrände i punkrockaren John. När hon mördas hetsar hennes fundamentalistkristne far fram en riggad rättegång som på svaga bevis dömer den hatade pojkvännen till avrättning med giftspruta.
Upptakten kickstartar en thrillerintrig som tyvärr blir övermåttan fantastisk när vi får reda på hur den fattige arbetargrabben John med insiderhjälp lyckades slinka ur det amerikanska högsäkerhetsfängelset för att med ny identitet rymma till Stockholm. Något liknande har, så vitt jag kunnat utröna, aldrig hänt i verkligheten. Någonsin. Fram till den tillrättalagda finalen har jag därför svårt att sluta grubbla över alla de otaliga hinder fritagningsplanen måste navigera sig förbi för att lyckas i dagens övervakningssamhälle.
Den som har förmågan att parkera sin skepsis i någon avsides hjärnvindling kan dock långa stunder avnjuta något så sällsynt som en välgjord svensk kriminalserie. Samspelet mellan svenska och engelskspråkiga skådespelare är okonstlat, utan varken pinsam svengelska i dialogen eller fånigt konstruerade kulturkrockar i handlingen. Och seriens grepp med att låta den svenska rikskriminalaren Mariana Hermansson (Mimosa Willamo) hitta sitt livs stora kärlek i John slår an några välkomna nya ackord på nervsträngarna när hon slits mellan jobb och privatliv.
Ovanligt nog för svensk film och tv bjuder även teamet bakom kameran på några konstnärliga finesser. Regissören Johan Brisinger har snappat upp en del av Hitchcocks visuella grammatik i bildkomposition och ljussättning. Främst märks det på hans många närbilder snett ovanifrån, som understryker rollfigurernas sårbarhet och samvetskonflikter.
I samspel med Henrik Lörstads subtila men effektfulla musikspår och den rytmiskt precisa klippningen av Richard Arnesson (Box 21, 2020) och Malin Lindström (Kalifat, 2020– ) gör tv-serien rättvisa åt romanförlagans atmosfär och ton. Invändningarna till trots fäster jag därför stora förhoppningar på nästa Roslund & Hellström-serie efter Flickan under gatan (2007), deras bästa roman.
© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-08-28.
Cell 8
STRÖMMAD TV-SERIE I SEX AVSNITT. THRILLER. SVERIGE 2022. Skapad av: Dennis Magnusson efter Anders Roslund & Börge Hellströms roman Edward Finnigans upprättelse (2006). Regi: Johan Brisinger. Med: Freddie Wise, Mimosa Willamo, Leonard Terfelt, Katie Brayben. Längd: 0.44/avsnitt. Viaplay (alla avsnitt släpps samtidigt).