USA 2022. Regi: Matt Reeves. Med: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Andy Serkis, Paul Dano, Jeffrey Wright, Colin Farrell, John Turturro, Peter Saarsgard. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.55.
Warner/DC har helt förståeligt velat distansera sig från de förargelseväckande sega och svindyra produktionerna med Ben Affleck som träbocks-Batman. En ännu längre, dyr och snudd på lika tråkig emo-Batman med Robert Pattinson gör emellertid inte saken bättre. Och att presentera honom som The Batman, den ende sanne fladdermushämnaren, hjälper knappast.
Nya Bruce Wayne alias Batman ser ut som en pensionerad rockstjärna men är fortfarande en melankolisk dystergök i en regngrå dystergökstad där till och med nattklubbslivet hälsar sina gäster med ett livstrött ”bonjour, tristesse”. Inte nog med det. Regissören Matt Reeves – känd för de två bleka Apornas planet-uppföljarna – lyckas dessutom laka alla kulörer ur serieförlagans färgstarka superskurkar.
Colin Farrell ska föreställa Pingvinen fast har i stället sminkats till att likna en B-version av Robert De Niro ur valfri gangsterfilm. Paul Danos Gåtan är en pladdrande idiot med mordmetoder kopierade från SAW-filmerna. Och John Turturros skurkboss Falcone ser ut som en mellanchef på ett statligt verk. Ovanpå det har man anlitat den mimiske mästaren Andy Serkis i serietidningshistoriens mest otacksamma och uttryckslösa roll som Waynes betjänt Alfred.
Storstaden Gotham är däremot sig lik, en kriminell härdsmälta som hämtad ur en högerpopulistisk propagandabroschyr. Varje mörk gränd, varje skugga, gömmer hotet om våld och död från stadens irrationellt onda patrask. I upplösningen tecknar Reeves bilden av en korrumperad maktelit styrd av organiserad brottslighet, men den föregivna samhällskritiken passar ju även dagens konspirationsteoretiker.
Det är svårt att stöpa om miljardären Wayne/Batman från misantropisk privathämnare till någon med ett socialt samvete. Han är så tydligt en produkt av populärkulturen innan andra världskriget med sin cape och mask i kamp mot allsköns monsterskurkar. Till skillnad från Disney/Marvels superhjältegalleri är han svår att uppdatera till vår tid utan att han tappar sina särdrag.
Därför kommer Batman enbart till sin rätt i ett sagolandskap avskilt från allt vad social verklighet heter. Bäst gör han sig som Lego Batman eller som skämtfigur i den popkonst-inspirerade tv-serien med Adam West på 1960-talet. Idag ser spelfilmernas Batman enbart ut som en bisarr anakronism, ett dåligt skämt.
© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-03-02.