Filmkonservatorn Dan Turner (Mamadou Athie) får ett erbjudande som låter för bra för att vara sant. Och det är det förstås också. Men 100 000 dollar för att restaurera några 25 år gamla brandskadade videoband till den enigmatiske New York-magnaten Virgil Davenport (Martin Donovan) är alltför frestande för att kunna motstå.
Ensam i en bunkerliknande företagsanläggning proppad med övervakningsutrustning på en avsides väg uppe i Catskill-bergen långt utanför stan lär Dan känna den som spelat in banden: socialantropologi-doktoranden Melody Pendras (Dina Shahabi). Hon har använt videokameran till att samla intervjumaterial för en avhandling om hyresgästerna i Visser House, en fastighet som under mystiska omständigheter brunnit ner två gånger – först på 1920-talet och igen 1994, då Melody blev ett av eldens offer.
Archive 81, byggd på en podcast med samma namn, är en vuxen motsvarighet till Stranger Things (2016– ), späckad av filmreferenser. Med tveeggad skräcknostalgi blickar serien tillbaka på en tid strax innan mänskligheten sålde sina själar till internetdemonen. Då när vi hade våra alldeles egna first-person-skräckupplevelser IRL, ni vet.
Liksom The Blair Witch Project (1999) utgår serien från upphittade videoband, vars brist på konstnärlig finess och bitvis usla bildkvalitet ska ge åskådaren känslan av en dokumentär äkthet och närvaro. Spökhuset som gömmer en hemlig, ockult sekt återkallar Dakota-huset från Rosemary’s Baby (1968), tjockt understruket av detaljer lånade från Ira Levins roman och stilgrepp från Roman Polanskis filmatisering. Och framför tv-skärmarna med Melodys band börjar Dan hallucinera – eller? – med tydlig inspiration från The Shining (1980), Videodrome (1983) och The Ring (1998) med flera klassiker.
Vanligtvis övergår sådana här referensorgier snabbt till slapp imitation. Men serieskaparen Rebecca Sonnenshine (The Vampire Diaries, 2009–17) ger sin konstnärliga julgransplundring ny fräschör. Hon bygger upp dessutom handlingen med dramaturgisk finess och en för genren osedvanlig omsorg om huvudpersonernas personteckningar.
Netflix släppte hela säsong 1 av Archive 81 på premiärdagen. Tur är väl det för binge-tv-knarkarna. För det här är en serie som med sina starka rollporträtt och effektfulla cliffhangers vid slutet av varje avsnitt får en att tveka vid fjärrkontrollens avstängningsknapp.
Navet i serien är Dan och Melody, två tjugoåringar med såriga själar – känsligt gestaltade av Athie och Shahabi – som får kontakt med varandra genom drömmar och tidshål som uppstår under uppspelningen av videobanden. Men det finns egentligen inga biroller som är för små. I en lyser Ariana Neal som den både gatsmarta och naiva fjortonåringen Jess, husets allt-i-allo, i en annan gör Charlie Hudson ett ambivalent porträtt av Dans far Steve, Melodys psykolog på universitetet.
Först i sista avsnittet tappar serien sin lågmälda suggestionskraft när den lägger in en turboväxel på övernaturligheterna. Finalen börjar som en new age-variant av Orfeus-myten med fåniga visuella fyrverkerier som också de tycks ha lånats från en svunnen tid. Och i stället för att löpa linan ut mot ett tragiskt slut, som i myten, eller ge det en oväntad, lycklig knorr utmynnar säsongen i… fortsättning följer i säsong två.
Inför en så platt avslutning på sju spännande avsnitt får man lust att utbrista i ett fönsterskallrande film-”noooooo!”
© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-01-24.
Archive 81
Tv-serie i åtta avsnitt på Netflix. Skapad av: Rebecca Sonnenshine efter en podcast med samma namn. Regi: Rebecca Thomas, Haifaa al Mansour, Justin Benson & Aaron Moorhead. Med: Mamadou Athie, Dina Shihabi, Evan Jongkeit, Julia Chan. Längd: 0.45–0.58/avsnitt. Premiär: 2022–01–14.