En annan tid, ett annat desperat försök till klassresa. Nya tv-serien under Jens Lapidus varumärke Snabba cash handlar om hur ensamma förortsmamman Leya Wahdi (Evin Ahmad) söker investerare till sitt techföretag TargetCoach. Hon har en innovativ affärsidé, men är på väg att bli blåst av riskkapitalisten Marcus Werner (Peter Eggers). Då raggar hon upp en ny kassakista i snorrike vildhjärnan Tomas Storm (Olle Sarri), en vargunge till Leonardo Di Caprios skamlösa rovdjur Jordan Belfort i The Wolf of Wall Street (2013).
Problemet att hon omgående behöver en och en halv miljon för att lösa sina skulder till Werner. Knarkbossen Ravy (Dada Fungula Bozela), bror till mördade pojkvännen Yannik, är den ende som är beredd att ge henne snabba cash. Genom pengarna dras hon in i hans blodiga gängkrig, där hennes nya kärlek Salim (Alexander Abdallah) är en av fotsoldaterna. Den affären blir snart ett hot mot Leyas nya liv i gräddfilen.
Som i bok- och filmtrilogin med samma namn, drar Lapidus paralleller mellan handeln och vandeln i förortsgangstrarnas respektive gangsterkapitalisternas värld. Tråkigt nog hamnar den ekonomiska brottsligheten i bakgrunden för publikfriande eldstrider och ”jag ska knulla din morsa”-munhuggningar mellan Ravys och konkurrenten Danis (Mehdi Merali) arméer. Med tanke på Panama-skandalen och annat finansfiffel med hjälp av skatteparadis på senare år hade jag hellre sett att serien gjorde det omvända för att fördjupa sig i Storms pengarullningar mellan konton i Dubai och Sverige.
Upphovsmännen har lagt all energi på att finmejsla kärleksparet Leya och Salim. Och Evin Ahmad och Alexander Abdallah fyller ut dem till två moraliskt konfliktfyllda och högst begripliga desperados som bara vill ut, bort från sina skitliv. Resten av rollgalleriet stannar vid enkla pappfigurer, även om Dada Fungula Bozelas uttrycksfulla blickar ibland låter oss att det döljer sig mer än ett hjärta av sten under Ravis pansarhårda yta.
En bifigur som blir frustrerande vag är 15-årige Tim (Ali Alarik). I honom hade vi kunnat få en bakgrund till hur hopplösheten i förortslivet fostrat generationer till att bli gangstrar. Nu rekryteras han i stället till Ravis gäng genom utpressning, inte för att han beundrar dem eller förförs av deras locktoner om gemenskap och dyra prylar.
Bildmässigt är serien inget uppseendeväckande med sin blandning av konventionellt såpaberättande i interiörerna och pseudodokumentär handkamera på gatan. Stämningen och nerven skapas huvudsakligen av Erik Enokssons dova, rastlöst pådrivande originalkomposition. Musiken är ett diskret uttryck för ”ghettostressen” Ravi nämner och som urholkar allas själar i förorten. Den stannar upp i ett ekande lugn först efter att en sista chockartad scen lämnat Leya i ett känslobedövat tillstånd.
Ibland låter man stockholmsk gangstarap med grötrim bryta in på ljudbandet för att understryka seriens autenticitet, och vid ett polistillslag försöker man pumpa upp actiontemperaturen genom ångande rockmusik. Men resultatet blir något annat, en skärande trivialisering och ibland rent av en ofrivillig komisk punktering av tragedin som utspelar sig i bild. Här hade en bättre fingertoppskänsla i musikvalet gjort underverk.
© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-04-03.
Snabba cash
Tv-serie i sex avsnitt på Netflix. Sverige 2021. Skapad av Jens Lapidus, Oskar Söderlund (huvudförfattare), Jesper Gansland (huvudregissör). Med: Evin Ahmad, Alexander Abdallah, Ali Alarik, Dada Fungula Bozela. Längd: 0.40–0.50/avsnitt. Premiär: 2021-04-07.