Lovecraft Country är beteckningen på området i New England kring staden Salem, känd för sina häxprocesser på 1600-talet, där författaren H.P. Lovecrafts skräckberättelser utspelas. Liksom Stephen King senare skulle göra med sitt Maine, blandade Lovecraft verkliga platser med påhittade. Hans värld, hemsökt av övernaturliga fenomen, existerar på så sätt parallellt med vår egen.
Matt Ruffs roman Lovecraft Country (2016) gör området till en tidsbild av 1950-talets apartheid-USA. Där afrikanamerikaner inte bara diskriminerades i rasistiskt språkbruk eller genom att med tvång hänvisas till separata platser överallt i samhället – i bussar, biografer, caféer och till och med vid dricksfontäner – utan också i ett vardagligt, brutalt våld som gjorde dem rättslösa.
Kopplingen mellan Lovecraft, rasism och även kvinnohat är inte en slump. Han ökända dikt ”On the Creation of Niggers” talar sitt tydliga språk. Vita män, i synnerhet de av engelskt ursprung, var jordens rättmätiga härskare enligt honom. Alla andra reducerade han till olika grader av halvmänniskor. Åsikterna var utbredda i hans samtid och lever fortfarande i dagens näthatskloak.
Misha Greens (UNDERGROUND, 2016) tv-serie efter Ruffs roman börjar i Koreakriget, där berättelsens bokslukande, afrikanamerikanska huvudperson, 22-årige Atticus Black (Jonathan Majors), konfronterar både fiendesoldater och monstret Chtulhu på slagfältet. Hans förnamn är hämtat från Atticus Finch, advokaten som i Harper Lees romanklassiker SKUGGOR ÖVER SÖDERN (To Kill a Mockingbird, 1962) ensam försvarar en våldtäktsanklagad svart man mot hemstadens lynchtörstande vita mobb. I Gregory Pecks gestaltning röstades Finch fram som USA:s populäraste filmhjälte genom tiderna.
Hemkommen 1954 till Chicagos South Side får Black upp en ledtråd till sin försvunne far Montrose (Michael K Williams). Tillsammans med farbror George (Courtney B Vance) – redaktör för The Safe Negro Travel Guide, en omskrivning för verklighetens The Negro Motorists Green-Book (se GREEN BOOK, 2018) – och barndomskärleken Letitia ”Leti” Dandridge (Jurnee Smollet-Bell) ger han sig iväg mot Lovecraft country.
Redan resan genom mellanvästerns fiendeland, där varje raststopp görs med risk för livet, är en mardrömsupplevelse. Ändå är det ingenting mot de mänskliga och omänskliga monster de möter vid slutmålet: den hemsökta herrgården Ardham, byggd av slavägaren Titus Braithwhite. Där kommer Atticus och Leti i kontakt med magiska krafter som de får användning för i den dagliga kampen mot diskriminering, hat och våld. Särskilt efter att Leti hamnar i krig med sina grannar efter att hon flyttar in med släkt och vänner i ett stort hus i helvita villaområdet på North Side.
Tv-serien har, likt romanen, ingen sammanhållen handling. Efter resan till Ardham börjar en rad skräckfyllda äventyr, där Atticus och Leti ibland hamnar i bakgrunden när några av berättelsens bifigurer kliver fram för att ta revansch på orättvisor. Och det ska med en gång sägas att Lovecraft Country inte är något för den finkänslige.
Här ligger växeln i skamlöst kioskromanläge. Blodet skvalar. Kroppsdelar slits av. Brutaliteten är ibland så påträngande att den närapå tar klivet ut ur tv-rutan. Och filmens rollgalleri sysslar inte med kamerasoftade erotiska lekar, de knullar med samma svettdrypande frenesi som de dansar till den svarta rythm & blues vita skivbolagsmoguler tjänade storkovan på under beteckningen rock’n’roll.
Det här är kort sagt en värdig replik till Lovecrafts värld av briljant fantasi blandad med en både enfaldig och obarmhärtig antihumanism. Som en vältajmad smocka landar den mitt i nyllet på ett 2020 där vi än en gång släppt in hans monster mitt ibland oss. De som inte bara äter människokroppar utan som älskar att med rädsla urholka våra själar.
© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-08-16.
Lovecraft Country
Tv-serie i tio avsnitt på HBO Nordic. USA 2020. Skapad av: Misha Green efter Matt Ruffs roman. Med: Jonathan Majors, Jurnee Smollett-Bell, Michael K Williams, Abby Lee. Längd: 0.53–1.08/avsnitt. Recensionen är baserad på förhandsvisningar av de fem första avsnitten.