Någon mördar två medelålders män under två på varandra följande nätter i Reykjavik. Försupne knarklangaren Thór och finansmannen Ómar har till synes ingenting gemensamt. Ändå har båda huggits ihjäl med ett tiotal knivhugg och efter döden fått sina ögon sönderskurna.
Polisledningen drar slutsatsen att Island drabbats av sin första seriemördare. Man kallar därför in exilislänningen Arnar (Björn Thors) från sin tjänst på mordroteln i Oslo och sätter honom att samarbeta med kriminalaren Kata (Nína Dögg Fillipusdóttir). Snart upptäcker den omaka duon att det finns en koppling mellan mordoffren som leder tillbaka till händelserna på ett barnhem för många år sedan.
Bakgrunden till The Valhalla Murders är skandalen kring det ensligt belägna barnhemmet Breiðavik nära Làtrabjarg i Västfjordområdet (i serien har man av logistiska skäl flyttat hemmet till en plats utanför Borgarnes, drygt sju mil norr om Reykjavik). Läget motiverades med att barnen kom långt från sina trasiga hemmiljöer och från brottsligheten i städerna. Åren 1952–1973 flyttade man dit 158 pojkar med löfte om att de skulle komma till en vacker hästgård med egen nöjespark.
I stället hamnade barnen i händerna på en sadistisk personal som systematiskt misshandlade dem, begick sexuella övergrepp, uppmuntrade till mobbning och bestraffade förseelser genom att låsa in förövaren i ett mörklagt källarrum. Ryktena om vad som egentligen försiggick på hemmet florerade på bygden, men till myndigheterna kom enbart positiva rapporter om goda behandlingsresultat. År 1974 larmade psykologen Gìsli Gudjónsson om förhållandena bara för att se sin rapport hemligstämplas.
Först 2007 fick isländska medier upp ögonen för skandalens omfattning, och året därpå kom flera av offren till tals i dokumentären At the Edge of the World (Syndir feðranna). Statsminister Jóhanna Sigurðardóttir gick ut med en offentlig ursäkt och lovade stora ersättningsbelopp. Då hade 34 av männen som vistats på Breiðavik tagit sina liv. Många andra var antingen patienter i mentalsjukvården eller satt i fängelse.
Som alla bra kriminalberättelser handlar emellertid The Valhalla Murders inte bara om jakten på förbrytare utan också om människorna i brottsutredningen, i det här fallet om två bångstyriga ensamvargar med såriga själar. Kata ligger i ständiga tvister med ex-maken om gemensamma tonårssonen, som hon i en video på nätet ser delta i övergreppet på en jämnårig flicka. Arnar har brutit med familjen för att flytta utomlands, en konflikt som rivs upp när han återvänder efter många år.
Tempot ligger inte i turboväxel, men det hade också känts fel i ett land långt från storstadspulsen i metropolerna på båda sidorna av Atlanten. Reykjavik är bara något större än Helsingborg, och det är lätt att få intrycket av landet Bullerbyn där alla är som en stor familj. Här är vi ljusår från amerikanska polisserier när vi i stället för femtiotalet journalister med kameror och mikrofoner som belägrar brottsplatsen bara ser ett tv-team av två. Reporterns frågor avspisar huvudpersonen med ett familjärt: ”Du vet att jag inte kan prata, Selma.”
Samtidigt är maktens krets liten, och som fallet Breiðavik visar har det funnits en historia av att de inbjudna i kretsen hållit varandra om ryggen. Gamla synder har fått ligga och ruva i det fördolda innan de exploderat i offentligheten med kraften av en gejser. Mot den bakgrunden skipar tv-serien poetisk rättvisa igenom att hämnas på barnhemspojkarnas bestulna barndom och på ett brott med officiell sanktion från myndigheter och politiker.
© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-03-24.
The Valhalla Murders
Kriminalserie i åtta avsnitt på Netflix. Island 2019. Brot. Regi, manus: Thordur Palsson. Med: Nína Dögg Fillipusdóttir, Björn Thors, Tinna Hrafnsdóttir, Bergur Ebbi Benediktsson. Längd: 0.50/avsnitt. Alla avsnitt finns tillgängliga.
3 x andra sevärda kriminalserier på Netflix
Money Heist (La Casa de Papel), Spanien
Modern klassiker som vänder uppochned på de flesta genreklichéer när en liga ockuperar spanska myntverket under flera dagar för att råna staten på en närmare en miljard euro. Serien är en av Netflix’ mest strömmade och har lockat till debatt och analyser för såväl sin sofistikerade berättarteknik som sin antikapitalistiska undertext.
Queen Sono, Sydafrika/Kongo/Nigeria/Zimbabwe
Kritikerhyllad inte bara som banbrytande pan-afrikansk produktion utan även för den rafflande intrigen om en svart, kvinnlig sydafrikansk underrättelseagent som jagar sin mors mördare.
Nattens kvinnor (Kaizersvrouwen), Nederländerna
Kriminalserie om de nära banden mellan undre världen och den politiska och ekonomiska eliten i Amsterdam. Handlingen kretsar kring en medelålders kvinna gift med en politisk karriärist som lockas tillbaka till lyxprostitutionsbranschen hon en gång flydde från.