Japan 2019. Tenki ni ko. Regi: Makoto Shinkai. Röster: Kotaro Daigo, Nana Mori, Shun Oguri, Sei Hiraizumi, Yûki Kaji. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.51.
Sextonårige Hodaka (Kotaro Daigo) har rymt hemifrån till Tokyo och drar sig fram på enkla jobb medan ett evighetsregn hotar att dränka hela staden. Weathering with You ser till en början ut att bli en samhällskritisk science fiction-skildring om social misär i ett dystopiskt Japan. Men snart styr regissören-manusförfattaren Makoto Shinkai filmen på en helt annan kurs.
Han berättar i stället om Hodakas förälskelse i ”solflickan” Hina (Nana Mori) som genom shintoistiska böner trollar fram vackert väder. De försörjer sig en tid på Hinas magiska förmåga men blir snart varse att hon är en shintoistisk ”väderjungfru” som måste offra sitt liv för att det vackra vädret ska komma tillbaka för gott.
Även Shinkais förra film Your Name (Kimi no na wa, 2016) skildrade ungdomskärlek med shintoistiska inslag. Då var mytologin skickligare invävd i berättelsen och fick en helt annan symbolik. I Weathering with You används den tvärtom som en knasig distraktion från den betydligt intressantare historien om nyfattigdom och klimatförändringar i en tid av snabbt växande klassklyftor och överkonsumtion. Faktiskt motarbetar filmen aktivt alla kritiska tankar genom att skildra Hodakas rännstensliv som ett romantiskt äventyr.
Inte nog med det. Shinkai kontrar etablerad vetenskap om klimatförändringar i en scen då han låter en vis gammal gubbe i ett Shinto-tempel vifta undan världens samlade meteorologiska expertis med att deras farhågor bara grundar sig på hundra år av mätningar. Därigenom mörkar han inte bara vad forskare vet om klimatets variationer över hundratusentals år genom isborrkärnor från polartrakterna, han lurar på publiken en lögn.
Filmens förargelseväckande korkade story till tonerna av slätstrukna poplåtar skämmer den bitvis hänförande vackra animationen. Huvudpersonerna är visserligen gullighetsförgiftade med sina hjärtformade ansikten, docknäsor och rådjursögon. I gengäld bjuder filmen på oräkneliga nyanser av regn och vattenspeglar i ett stadslandskap som imponerar i sin detaljrikedom.
© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-02-21.