USA 2019. Frozen II. Regi: Chris Buck, Jennifer Lee. Röster i originalversionen: Idina Menzel, Kristen Bell, Jonathan Groff. Svenska röster: Annika Herlitz, Mimmi Sandén, Sebastian Karlsson. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.43.
Ännu sex år efter premiären på Disneysuccén FROST ekar hitlåten ”Let It Go” över världen. På nätet finns coverversioner på världens alla språk med barn, mammor, katter, transdrottningar och signalhorn men också elaka parodier som den SOUTH PARK-inspirerade dassversionen ”Let One Go”. Så, att släppa taget om ett globalt kulturfenomen och en mångmiljardfranchise på allt från skolväskor till kläder och leksaker hade Disney aldrig en tanke på.
Frost 2 har mycket att leva upp till som feministiskt inspirerad saga, trallvänlig musikal och spännande matinéäventyr. Samma team som gjorde Frost vill nu även skildra samernas animistiska andevärld och att deras, likt andra urfolks, rättigheter förtrampats i historien. Men vällovliga ambitioner kan inte kompensera för konstnärliga brister.
Storyn blandar en konflikt mellan Arendal och tundrafolket (samerna) med en animistisk saga om hur andevärlden bakom medeltidens fyra element (jord, eld, vatten luft) söker en femte ande som kan bli länken till mänskligheten. Hur de två hänger ihop blir aldrig klart, inte heller vilken roll flera av de magiska varelserna spelar i berättelsen. Exempelvis dyker elden upp i form av en groda och vinden i några virvlande löv, ändå har ingen av dem en funktion utöver att vara gulliga utsmyckningar.
Den avgörande skillnaden är emellertid de svaga låtarna i Disneys sedvanliga blandning av powerballader, lekfulla musikalnummer och showstoppers med vrålsång, ibland kryddade med rockriff på elgitarr. Inte en enda av dem matchar någonting i den första Frost, särskilt som låttexterna proppats med krystade och ofta obegripliga grötrim. Samernas kantiga jojknummer är direkt pinsamt.
Slutligen har Frost II punkterat prinsessornas syskonrivalitet, och därmed skurit av den dramatiska nerven från Frost. Då var deras återförening i slutet en kärlekens seger över alla motsättningar, nu blir finalen bara en återförening.
© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-12-25.