Rationellt vansinne

”Det fanns bara en hake och det var moment tjugotvå…” Joseph Hellers nattsvart komiska skildring om en amerikansk bombflygdivision i Italien under andra världskriget räknas idag till världslitteraturens klassiker. Boktiteln Moment 22 (Catch-22, publicerad 1961) har införlivats i språket som en metafor för kadaverdisciplin på byråkratspråk. Ett sätt att rationalisera krigets vansinne enligt order uppifrån.

Även många som inte läst romanen känner cirkelresonemanget bakom romanens moment 22: Att utföra bombflygningarna innebär fara för livet, vilket tyder på galenskap. Den som vägrar utföra dem är därför frisk men måste just därför utföra dem eftersom galenskap är den enda giltiga anledningen för att slippa.

Heller hade utfört 60 bombuppdrag under andra världskriget men började skriva om det först tio år senare. Hans nattsvarta absurdism hade sin förebild Franz Kafka och Jaroslav Hasek. Men framförallt tog han intryck av det förakt för sanning, bevis och logik som den högerextreme senatorn Joseph McCarthy uppvisade i kongressförhören mot misstänkta kommunister. Något som gör boken högaktuell även i dagens diskussionsklimat.

Romanen var min första stora läsupplevelse av litteratur för vuxna när jag som elvaåring läste den strax innan jag såg Mike Nichols intelligenta filmatisering hösten 1970. Ett syskon till den farsartade biosuccén M*A*S*H från samma år, fast smartare. Moment 22 blev omåttligt populär i en antiauktoritär tidsanda som både kunde och ville tänka att en annan värld var möjlig, en utan lydnad under ett absurt system. Också det gör Hellers story relevant idag.

Det var därför med höga förväntningar jag såg en förhandsvisning av de två första avsnitten i miniserien som får svensk premiär den 20 maj. Romanen och filmen knyter på ett elegant sätt samman en rad åter- och framåtblickar kring huvudpersonen Yossarians trauma under ett bombuppdrag till en eskalerande mardröm. Tv-serien litar däremot inte på publikens förmåga att hänga med utan konstruerar en standardlinjär kronologi för berättelsen som förtar förlagans suggestionskraft.

Likaså punkteras humorn av en irriterande övertydlighet. Skämten bokstaveras i versaler för den särskilt trögfattade, som i fallet med soldaten som heter Major Major Major. I romanen blir han ett exempel på auktoritetens tomhet när han av ett byråkratiskt misstag utses till major men flyr i panik från sina plikter genom att ha kontorstid endast när han är ute. Tv-serien banaliserar honom till ett simpelt lumparskämt utan andra avsikter än att locka till lättsamt skratt.

Snart sextioåriga romanen och femtioåriga filmen ter sig så mycket vitalare i jämförelse med den kraftlösa tv-serien. Kvickare, smartare, argare och långt mer aktuell. Läs boken! Se filmen! I stället.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-05-20 (nätpublicering).

Catch-22
Tv-serie i sex avsnitt på CMore. USA/Italien 2019. Manus: Luke Davies, David Michôd efter Joseph Hellers roman. Regi: George Clooney, Grant Heslov, Ellen Kuras. Medverkande: Christopher Abbott, Hugh Laurie, Kyle Chandler, George Clooney. Längd: 0.45/avsnitt. Premiär: 2019-05-20.