De var knappast de första som tänkte: ”jag är så in i helvete förbannad och tänker inte tåla det här längre”. Men fyra kvinnor i olika delar av USA fullföljde tanken inför mellanårsvalet 2018. De ställde upp i primärval mot etablerade manliga karriärpolitiker beväpnade med en arsenal av härskartekniker och en kampanjmaskin finansierad av storföretag.
Valets stora överraskning blev Alexandria Ocasio-Cortez, en bartender på 28 år i Queens, New York. Och eftersom Netflix-aktuella dokumentären Knock Down the House vill inspirera till ett demokratiskt uppvaknande får hon nära hälften av filmens speltid. Övriga tre har alla har lika intressanta bakgrunder och motiv men förlorar och blir knappt till mer än tillfälliga utvikningar från huvudstoryn.
Att Ocasio-Cortez dominerar filmen beror inte bara på storsegern mot veteranen Joseph Crowley, som ledde i opinionsundersökningarna ända fram till valresultatet. Hennes bakgrund som etniskt blandad arbetarklasskvinna i ett valdistrikt av låginkomsttagare sätter dessutom fingret på det demokratiska underskottet. Motkandidaten var nämligen en vit medelålders man, ett toppnamn inom Demokraterna som prenumererade på sin post trots minimal väljarkontakt.
Crowley bodde inte ens i valdistriktet, utan i ett villaområde i Virginia. Till en början var han så arrogant att han inte debatterade själv utan skickade ett ombud. Det var det första i en rad misstag, som förstärktes av Ocasio-Cortez framgångsrika gräsrotskampanj på sociala medier och i möten med väljarna på gatan eller i deras hem. När Crowley väl masade sig till distriktet för att med nedlåtande kommentarer och rena lögner försöka platta till henne, vann hon på knock-out genom avväpnande saklighet och folkvett.
Övriga tre fick inte samma framgångar, även om två av dem nådde imponerande siffror på dryga 30 procent bara genom prata med sina väljare. Ryktesspridningar och trollkampanjer i samma tonarter som ackompanjerade presidentvalet 2016 spred misstro och cynism. Avgörande var dock att många avstod från att rösta på grund av det knepiga amerikanska registreringssystemet eller för att de helt enkelt inte trodde sig kunna påverka.
Anledningen är avgrunden mellan den amerikanska kongressen och befolkningen. Åttio procent av kongressledamöterna är män, och majoriteten av dem är välbeställda vita med täta kontakter till den ekonomiska eliten. För att säkra maktordningen avsätter storföretagen, antingen enskilt som industrimagnatfamiljen Koch eller i så kallade super-pacs med många investerare, mångmiljonbelopp till kampanjer för sina kandidater, vilket politikerna sedan återbetalar med skattesänkningar, förmånliga offentliga upphandlingar och avregleringar.
Skillnaden mellan USA och Sverige kan tyckas enorm, men också här finns oroande tecken på en politisk professionalisering som underminerar demokratins grundvalar. Många av våra folkvalda är broilers, karriärpolitiker med mager utbildning och yrkeserfarenhet. Fraterniserandet med den ekonomiska eliten syns bara alltför tydligt när våra folkvalda lämnar sina politiska uppdrag i medborgarnas tjänst för att gå till högbetalda positioner i bolagsstyrelser och lobbyorganisationer.
Samma onda, nedåtgående spiral av krympande medlemsantal i partierna, minskad tilltro till det politiska systemet och till möjligheten att påverka ser också vi. Demokratins röta blir paradoxalt nog en grogrund för en auktoritär populism som vill minska den folkliga makten ytterligare. Många längtar efter förändring, vilken som helst.
Just därför inspirerar Alexandria Ocasio-Cortez valseger. Hon vinner inte på maktbegär, demagogi och lögner utan på engagemang, kunskap och saklighet. Hon står inte i skuld till någon koncern eller till andra penningsmorda intressen. I stället är hon något så ovanligt som en politiker som företräder sina i väljare i kraft av att vara en av dem.
© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-05-05 (i tryck 2019-05-10).
Knock Down the House
Dokumentär på Netflix. USA 2019. Regi: Rachel Lears. Medverkande: Alexandria Ocasio-Cortez, Cori Bush, Paula Jean Swearingen, Amy Vilela. Längd: 1.26.