Marshall

USA 2017.  Regi: Reginald Hudlin.  Skådespelare: Chadwick Boseman, Josh Gad, Kate Hudson, Sterling K. Brown, Dan Stevens, James Cromwell. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.00.

Thurgood Marshall (1908–93) blev 1967 den första afroamerikanske juristen i USA:s högsta domstol. Bakom utnämningen låg en 35 år lång och landsomfattande kamp i domstolar för likabehandling inför lagen av svarta och vita. Med stöd av organisationen National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) lyckades han bland annat vinna ett prejudicerande mål i högsta domstolen 1954 som avvecklade det segregerade utbildningssystemet.

Filmen Marshall går längre tillbaka i historien, till 1941 och rättegången State of Connecticut v. Joseph Spell. Det var ett typiskt fall bland andra om en vit kvinna som anklagar en svart man för våldtäkt. Liknande åtal, byggda på myten om svarta mäns djuriska lustar efter vita kvinnor, har vi tidigare sett på film i bland annat SKUGGOR ÖVER SÖDERN (To Kill a Mockingbird, 1962). Det var i den som Gregory Pecks kraftfulla rollgestaltning av försvarsadvokaten Atticus Finch gjorde ett så outplånligt intryck att Finch i en omröstning av Amerikanska Filminstitutet utsågs till USA:s genom tiderna populäraste filmhjälte.

Reginald Hudlins film lär inte hota föregångaren. Han har varken ett manus med samma dramatiska kraft som det Harper Lee skrev eller en regitalang motsvarande Robert Mulligans. Konstnärligt ser Marshall ut som en acceptabel dussinvara som lika gärna kunde ha gjorts direkt för kabel-tv.

Hudlins största tillgång är Chadwick Boseman (Black Panther i Marvels superhjältefilmer), vars porträtt av Marshall påminner om forna dagars stridbara fackföreningshjältar mixad med en dos av Muhammad Alis charmerande fräckhet. Bosemans Marshall är allt det dåtidens vit makt-företrädare fruktade mest: en bildad och självsäker svart man med lagen som sitt vapen mot orättvisorna.

Ibland blir det lite för mycket av det goda, då hans Marshall inte tycks ha några svagheter och enbart flyktiga ögonblick av tvivel på sin egen förmåga. Den historiske förebilden var ju trots allt ingen superhjälte, vilket snarare inger en större respekt för hans mångåriga kamp i motvind och under ständiga hot och trakasserier från vita högerextremister.

I birollerna lyser framförallt komikern Josh Gad som judiske affärsjuristen Sam Friedman. Och för den som inte känner det verkliga fallet så tar rättegången mot Joseph Spell en oväntad vändning halvvägs in i filmen.

© Michael Tapper. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2017-11-03.