Australien/Kina/Frankrike/Storbritannien/Hong Kong 2013. Regi: David Roach, Warwick Ross. Medverkande: Debra Meiburg, Peter Tseng, Francis Coppola. Berättare: Russel Crowe. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.15.
De inledande tjugo minuterna är en reklamfilm för vinodlarna i Bordeaux. Helikopterbilder smeker över soldränkta odlingsfält medan Russel Crowes basstämma med maskulin emfas lockar oss att falla i trans över en obruten tradition sedan Romarrikets dagar. Som om skådespelaren genom sin stjärnroll i Gladiator är en garant för den historiska sanningshalten.
Sedan följer 55 minuter om märkesviner som investering. Mellan aftnarna av gratismat och dricka erkänner någon välgödd vinskribent med spefull blinkning att, visst, de agerar nog som industrins megafoner med sin smakjournalistik. Sedan blir tonläget allvarsamt.
Helikopterbilder glider över Swiss Re-tornet i London. Vi informeras om hotet från den kinesiska överklassens nytända intresse för Bordeaux dyrgripar. Eftersom ”kultur” idag har ersatt ”ras” heter det att dessa kulturrevolutionens överlevare nog inte har vår – det vill säga rätt – kultur inom sig och följaktligen varken går att lita på som investerare eller som respektabla vinkännare. Som för att understryka allvaret sveper kameran över Shanghais skyline.
I en begåvad dokumentärfilmares händer hade studien av vinindustrin kunnat bli en intressant parallell till tulpanhysterin in 1600-talets Nederländerna eller 2008 års finansbubbla – parat med en postkolonial studie av europeisk självuppfattning. Men i händerna på två mähän ställs inga besvärliga följdfrågor, görs inga analytiska reflektioner. Filmen stannar vid en stereotypt bild- och musiksatt mix av produktplacering och larmrapport maskerad som reportage.
© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-11-01.