Här har du ditt liv är den lyckligaste långfilmsdebuten i svensk filmhistoria. Den vann inga anmärkningsvärda internationella filmpriser, kanske för att den, som några svenska kommentarer löd, saknade spekulativa inslag (sex, våld) eller för att den ansågs för provinsiell. Men den smittande förälskelsen i filmens bildtekniska möjligheter gör den till ett cineastiskt lyckopiller som med tiden gett den en klassikerstatus också utomlands.
Dvd-utgivningen av Jan Troells svenska långfilmer, bortsett från Utvandrarna-duon, från Här har du ditt liv fram till och med En frusen dröm är efterlängtad. Samtliga är utmärkt digitalt restaurerade men saknar scenindelning, något som gör det svårt att söka fram enstaka klipp. En annan och allvarligare invändning är filmerna inte givits ut även på bluray.
Troells filmer – oftast gjorda i vidfilmsformatet 1.66:1 – är ju sådana som kräver hög upplösning och hembiovisning på storbilds-tv eller via videoprojektor på duk för att komma till sin rätt. Undantaget separatutgåvan på bluray av Ingenjör Andrées luftfärd, får man därför söka sig till andra sidan av Atlanten, där bland annat Här har du ditt liv givits ut på bluray. Snopet och tråkigt.
En liten tröst är att man i Här har du ditt liv återställt den i tv-visningarna länge bortklippta sista färgbilden på en spov i flykten. Spoven återkommer genom filmen som en symbol för Olofs livslust och frihetslängtan på sin väg från barndomen i Norrbotten till vuxenlivet ute i stora världen. Färgbilden av fågeln följs av en slutscen där Olof beger sig söderut genom ett vinterlandskap medan kameran svävar upp i luften för att fånga honom ur ett svindlande fågelperspektiv. Han står på tröskeln till ett nytt och rikare liv av vida horisonter, oändliga möjligheter. Greppet är typiskt för Troells bildpoetiska ingivelser.
Även klaustrofobiska filmer, som skolskildringarna Ole dole doff och Bang!, båda romanfilmatiseringar men starkt färgade av Troells bakgrund som lärare, är visuellt intressanta. Den första gjordes i 16mm med en handhållen kamera som stabiliserats med vikter till ett slags primitiv Steadicam. Tekniken ger en dokumentär intimitet i dialogscenerna och en skräckfilmsliknande intensitet i de subjektiva inslagen som skildrar huvudpersonens tilltagande känsla av misslyckande i sin lärarroll.
I den sällan visade Bang! – om en medelålders kemilärare (Håkan Serner) uppslukad av arbetet på en ”livssymfoni” (egentligen komponerad av Karl Erik Welin) som blandar ljudcollage med orkestermusik – utvecklar Troell en visuell musikalitet i samspelet mellan klippningen och ljudspåret. Det senare är långt mer än ett förstärkande ackompanjemang till bilderna och suger in åskådaren i lärarens livsfrånvända fantasivärld. Scenograf på filmen var Carl Johan De Geer, och det är ingen vågad gissning att det inspirerade honom och Håkan Alexandersson till den tematiskt besläktade Spårvagn till havet (1987).
I Troells filmografi blir Bang! förstudien till såväl Ingenjör Andrées luftfärd, där Det Stora Manliga Livsprojektet är en resa mot döden, som Sagolandets tidsbild av ett land och kanske en hel civilisation märkt av ”frånvaron av liv”, för att citera regissören. Här anar man ett tema som löper vidare i Il Capitano, Hamsun och En frusen dröm, alla kritiska studier av män fångade i drömmar som förgör dem själva. Att filmerna är bildmässigt vackra förtar ingenting av tragiken. Tvärtom understryker det just trollkraften i huvudpersonernas ödesdigra föreställningar.
© Michael Tapper. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2017-10-13.
Jan Troell — svenska bilder
Dvd-box från Studio S. Filmer: Här har du ditt liv (1966), Ole dole doff (1968), Bang! (1977), Ingenjör Andrées luftfärd (1982), Sagolandet (1988), Il Capitano (1991), En frusen dröm (1997). Bonusmaterial: Kortfilmen Uppehåll i myrlandet (1965), sex nyinspelade intervjufilmer med Jan Troell, två intervjuer med Jan Troell ur SVT:s arkiv, reklamfilmer, inspelningsreportage, trailrar.
Fotnot Ingenjör Andrées luftfärd finns även i separat bluray-utgåva med En frusen dröm som bonusskiva (dvd).
Se även min INTERVJU MED JAN TROELL, gjord i december 2000 under efterarbetet med Så vit som en snö (2001).