Världarnas krig har redan börjat

Science fiction-serien 3 Body Problem är en av de dyraste strömningssatsningarna någonsin. Netflix har gett manusförfattarna och producenterna, duon David Benioff och DB Weiss (GAME OF THRONES, 2011–19) och Alexander Woo (True Blood, 2008–14), en budget på 20 miljoner dollar per avsnitt. Men de är nervösa inför mottagandet – inte minst med tanke på hur finalsäsongerna i deras tidigare publikmagneter sågades – och har avvaktat med inspelningen av fortsättningen.

Förlagan är den kinesiske författaren Liu Cixins bästsäljande romantrilogi med början 2006 i The Three-Body Problem. Serien har fått sitt namn från Isaac Newtons klassiska trekropparsproblem om den oförutsägbara mekaniken i ett system med tre kroppar bundna till varandra genom gravitation, exempelvis en trippelstjärna. En planet i ett sådant stjärnsystem skulle utsättas för så extrema krafter att liv – än mindre intelligent liv – är osannolikt. Utom i fiktionens värld, förstås.

Tv-serien har förändrat både storyn och huvudpersonerna till den grad att Lius läsare, som jag, knappt känner igen sig. Bara omstuvade delar återstår. Det enda som är sig likt är den dramatiskt starka prologen 1966 i kulturrevolutionens Kina.

På ett universitet i Beijing bevittnar fysikdoktoranden Ye Wenjie (Zine Tseng) hur Maos unga rödgardister slår ihjäl hennes far, anklagad för att ha undervisat i kontrarevolutionär relativitetsteori. Bitterhet övergår i misantropi när hon döms till straffarbete och ser hur industrialismen skövlar landet på djur och växter. Några år senare i ett SETI-projekt (Search for Extraterrestrial Intelligence) får hon kontakt med en undergångshotad planet i ett trippelstjärnsystem och vädjar till dem att invadera jorden för att rädda oss från oss själva.

När berättelsen fortsätter i nutid har världarnas krig redan börjat, fast bara några få vet om det. Men nu bryter man med romanen för att flytta handlingen till Storbritannien. Forskarna från olika länder förvandlas till ett Vänner-liknande gäng på Oxford-universitetet. Och Beijing-kriminalaren Da Shi har blivit kinesisk-brittiska Clarence (Benedict Wong) på något slags Arkiv X-uppdrag för att undersöka oförklarliga fenomen.

Flirten med en ung rom-com-publik och perspektivförskjutningen från Kina till den gamla vanliga anglo-amerikanska horisonten gör storyn mer konventionell, mer slätstruken. Man låter dessutom en av bokens överflödiga utvikningar – en snyftare om kärlek med cancer som tragiskt förhinder – ta oproportionerligt stor plats från handlingens kärna: Hur vi ska kunna möta utomjordingarnas invasionsstyrkor och skapa en bättre värld.

Som så ofta i science fiction tänker utomjordingarna utplåna oss som ”bugs” (ohyra, insekter). I säsongens slutscen försöker Clarence därför trösta oss med att peka på att insekter finns i överflöd, går inte att utrota. Tydligen har han inte läst biologiprofessorn Dave Gulsons bästsäljare Tyst jord (Silent Earth, 2021), om hur vi bekämpat insekter så att beståndet under de senaste femtio åren minskat med 75 procent och fortsätter minska med rasande hastighet.

Otaliga arter hotar att förintas. Utan dem kollapsar ekologin. Mordiska rymdinvasioner är överflödiga. Mänskligheten jobbar hårt nog på att utplåna sig själv.

© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-03-21.

3 Body Problem
STRÖMMAD TV-SERIE I ÅTTA AVSNITT. SCIENCE FICTION. USA, 2024. Skapad av: David Benioff, DB Weiss och Alexander Woo efter Liu Cixins romantrilogi Rememberance of Earth’s Past (2006–10). Med: Benedict Wong, Jess Hong, Zine Tseng, Rosalind Chao, Eiza González, Jonathan Pryce. Längd: 0.44–1.03/avsnitt. Netflix.