Tredje och sista säsongen av TUNNA BLÅ LINJEN börjar en höstdag på Möllevångstorget. En alkoholiserad pappa har somnat på Sibyllan, dit han tagit sin lilla pojke. Magnus (Oscar Töringe) och Faye (Anna Sise) tvingas kämpa med både honom och en allmänhet mer intresserade av att mobilfilma för att lägga ut på sociala medier än att underlätta jobbet.
Efter jobbet hämtar sambopoliserna Magnus och Sara (Amanda Jansson) sin dotter på dagis. Magnus oroas av alla smittor och försöker på sitt mästrande sätt läxa upp personalen om hygienen. Kristna Sara står bredvid som tryggheten själv, livsbejakande och naiv som i en frälsningssång.
Vardagslunken bryts av en bombexplosion på en grundskola. Flera elever skadas, en flicka dör. Ett knarkkrig bryter ut i Malmö. Vilka gäng som är inblandade förblir oklart.
Serieskaparen Cilla Jackert fortsätter blanda pseudodokumentära rapporter från polisarbetet på gatan med mindre lyckad relationssåpa bland huvudpersonerna. Hon lyckas bäst när serien problematiserar i stället för att bli lika didaktisk som den förnumstiga chefen Josefine (Charlotta Björck), fångar bilder av lycka och sorg utan att framsäga det i teatrala dialoger och skildrar brotten som en del av vardagen i Malmö.
I Veckan kunde vi höra Leif GW Persson och Camilla Läckberg prata om att en kriminalberättelse måste tumma på verkligheten. Det har vi under decennier sett övermåttan av. Därför är det tråkigt att en av få polisserier som verkliga poliser menar speglar deras jobb inte förmår gå på djupet om gängbrottsligheten, deras finansiärer och kunder.
De lägre samhällsklassernas barn möter vi som fentanyloffer på madrasser i parkeringshus. En elev från villaområdet haffas för att ha langat på gymnasieskolan. Men de partypåtända glidarna i lyxvåningar med havsutsikt som får hemleveranser av kokain förblir osynliga. Inte heller ser vi något av kontakterna mellan kriminella och deras möjliggörare – inom myndigheter, advokatkåren eller i affärsvärlden – så som den danska dokumentärserien Den svarta svanen (Den sorte svane, 2024) kunnat avslöja.
Narkotikamissbrukets nav blir i stället den ideellt drivna, illegala klubben Malmö Cannabis Social Club i ett skitigt garage. Mingelplatsen för städad medelklass, lodisar och politiska ungdomsaktivister som vill röka på tillsammans i protest mot den restriktiva svenska narkotikapolitiken. Om vi ska tro Tunna blå linjen. En verklighetsfrämmande skrivbordsfantasi typisk för svensk kriminalfiktion.
Bättre lyckas Jackert och hennes regissörer i scenerna från kommunens brottsförebyggande projekt ”Kamma daj” för barn i låg- och mellanstadieåldern. Mot alla odds vinner Khalid (Mustafa al-Mashhadani) en bråkig men klipsk pojkes förtroende bara för att se hur de kriminella slår klorna i honom med hjälp av en infiltratör i personalen. Det, däremot, är ett inslag som känns inpå bara skinnet.
Nästa år är det sextio år sedan Sjöwall-Wahlöö tog den realistiska amerikanska polisromanen till Sverige. Mycket har förändrats i genren, också samhällsanalysen, som blivit alltmer urvattnad. I seriens final är den helt bortsopad och ersatt med ett vagt kristet budskap från förra sekelskiftet. En sak är sig dock lik, den klassiska snutrepliken i mötet med folk på stan: ”Hur var det här då?”
© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-09-27.
Tunna blå linjen, säsong 3
TV-SERIE I SEX AVSNITT. DRAMA/SPÄNNING. Sverige/Finland, 2024. Skapad av: Cilla Jackert. Med: Amanda Jansson, Oscar Töringe, Anna Sise, Per Lasson, Sandra Stojiljkovic. Längd: cirka 1.00/avsnitt.