Kärleken börjar med ett DNA-test

Brittiske journalisten John Marrs har sedan 2013 sadlat om till bästsäljande författare av lättsmälta thrillerromaner på aktuella teman. Han är en habil om än knappast originell berättare med snabbskissade, ibland schablonartade personporträtt. Ämnesvalen är ryckta från tabloidpressen och skildras gärna med en Black Mirror-liknande svärta men berättelserna saknar den riktigt vassa, samhällskritiska udden.

Hans bästa roman, 2017 års The One, har i Netflix-versionen fått en välbehövlig slipning av manusförfattaren Howard Overman. Fortfarande ser man på ljusårs avstånd vartåt berättelsen barkar. På vägen serverar tv-serien emellertid några kluriga moraliska komplikationer som gör att man stannar till upplösningen i sista avsnittet.

Handlingen utspelas i London, fem minuter in i framtiden. Från ingenting har några forskare byggt dejtingservicen The One till ett världsfenomen. Affärsidén är att den perfekta partnern kan sökas fram med hjälp av en dna-databas över hela världens befolkning. Till glädje för miljontals som tycker sig ha funnit den stora kärleken. Men också till sorg för miljoner andra, vars familjer splittrats när någon av makarna brutit upp efter att företaget hittat Den Rätta.

Att människan inte bara består av instinkter utan också har något som heter fri vilja i kärleken finns överhuvudtaget inte i kalkylen, och det är en typisk svaghet i Marrs romankonstruktioner.

VD och kärleksguru i The One är Rebecka Webb (Catherine Morsehead), vars namn och fula tricks bakom kulisserna ger onda associationer till skrupelfria News of the World-redaktören Rebekah Brooks och en nätkultur som vädjar till våra sämsta sidor. Problemet är att hon själv tror sig ha funnit mannen i sitt liv via den dna-matchningsmetod företaget använder. Och det blir hennes svaga punkt när en polisutredning börjar gräva bland liken i företagets garderob.

Skådespelarna kämpar för att få oss att överse med svagheterna i storyn liksom i manusets personteckningar. Och det bittra slutet på tema att vinna hela världen men förlora sin själ kastas i all hast in som en brasklapp. Men sex timmar av lättköpt popcornbiologism som vår tids frälsningslära är det som sliter mest på trovärdigheten.

© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-03-12.

The One
Tv-serie i åtta avsnitt. Storbritannien 2021. Skapad av: Howard Overman efter John Marrs roman. Regi: Jeremy Lovering, Catherine Morshead, Brady Hood. Med: Hannah Ware, Dimitri Leonidas, Zoë Tapper, Lois Chimimba. Längd: 0.45/avsnitt. Premiär på Netflix: 2021-03-12.