Förintelsens överlevare

Miniserien Förintelsen (Holocaust, 1978) blev ett kulturfenomen som för alltid skrev in begreppet för mångmiljonutrotningen av judar, romer, homosexuella, krigsfångar och politiskt oliktänkande i historieböckerna. Den kom lite drygt trettio år efter krigsslutet, då många av koncentrationslägrens överlevare var mitt i livet och kunde vittna om händelserna. Idag, fyrtiosex år senare, finns inte många överlevare kvar samtidigt som mördarnas ideologiska arvtagare skördar nya politiska framgångar.

We Were the Lucky Ones är därför, sin lättsinniga titel till trots, en vältajmad och nyttig påminnelse i glömskans tid. Om nazismens barbari och om den utbredda antisemitism och det ryggradslösa kryperi för Nazityskland som gjorde stora delar av världen till minerat land för de som lyckades fly fasorna. Till skillnad från Förintelsen undviker man att skildra dödslägren som skördade majoriteten av totalt elva miljoner offer. Istället riktar man blicken mot de som mot alla odds lyckades överleva och till och med aktivt kämpa mot Nazityskland och deras kollaboratörer.

Berättelsen bygger på Georgia Hunters bästsäljare med samma namn från 2017 och handlar om hur hennes polska släkt i staden Radom skingrades under andra världskriget. På de mest mirakulösa sätt lyckas alla undgå döden och återförenas i Rio de Janeiro efter krigsslutet. I eftertexterna till det sista avsnittet möter vi den verkliga familjen och deras numera drygt hundra ättlingar.

Skådespelarensemblen i judiska familjen Kurc är en talangfull blandning av unga och gamla från Israel, USA och Storbritannien.  Slående är hur de övertygar som människor typiska för förändringens 1930- och 40-tal, med ena benet i 1800-talet och det andra i ett stort kliv mot 1900-talets moderna livsstil. De är sekulära men följer traditionerna för gemenskapens skull, vördar klassisk bildning och musik men omfamnar glatt den nya jazzåldern.

Klichéer saknas inte, som att alla älskar landsmannen Chopin (född Szopen) och svajar osäkert i den brittisk-engelska diktionen med lätt jiddischaccent. Och det faktum att samtliga överlever kan kännas dramaturgiskt tillrättalagt även om det var sant. Behållningen av serien, förutom att det är ett välspelat och skickligt regisserat drama med påtagligt höga produktionsvärden, är den ger oss nya vittnesmål om judiskt motstånd i krigets vardag.

Äldste sonen Genek (Henry Lloyd-Hughes) och hans gravida fru Herta (Moran Rosenblatt) flyr österut bara för att skickas till ett Gulag-läger i Sibirien. Mellanbrodern Addy (Logan Lerman) hankar sig fram som pianist i Paris och lyckas skrapa ihop pengar för en båtresa till Brasilien men spärras in i ett läger av den tyskvänliga regeringen. Föräldrarna och de andra tre vuxna barnen med makar försöker på olika sätt undgå och ibland slå tillbaka mot SS-styrkor och antisemitiska polacker.

Rådigast i familjen är Joey Kings Halina, som hittar på olika överlevnadsstrategier bland annat genom att träna systern Mila (Hadas Yaron) i att spela icke-judisk så att hon med falska papper kan jobba som barnflicka i en tysk familj. Här som i andra dramer på samma tema, se exempelvis tyska filmen ”Förfalskaren” (2022), får scenerna illustrera rasismens paranoida vanföreställningar. Formellt slutar det lyckligt för alla familjemedlemmarna, men kvar dröjer känslan av skuld för att ha överlevt ett folkmord som tog grannar, vänner och släktingar.

We Were the Lucky Ones kommer kanske inte att bli en klassiker som Förintelsen, men den är ett utmärkt komplement. Seriens största brist är inte att handlingen spretar ut i olika livsöden utan att den är alltför kort för att göra dem alla rättvisa.

© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-06-20.

We Were the Lucky Ones
STRÖMMAD MINISERIE I ÅTTA AVSNITT. KRIGSDRAMA. USA, 2024. Skapad av: Erica Lipez efter Georgia Hunters roman från 2017. Med: Joey King, Logan Lerman, Henry Lloyd-Hughes, Hadas Yaron. Längd: 0.50–1.14/avsnitt.