Duell i polishuset

Skådespelarveteranen Peter Capaldi (In the Loop, 2009; PADDINGTON 2) är i sitt demoniska esse som den skumme kriminalaren Daniel Hegarthy i Paul Rutmans (Vera, 2011– ) snutserie Criminal Record. Vi möter honom på hans nattliga svartjobb som chaufför åt folk i Londons undre värld. Efteråt tar han ut en grabbnäve pengar från en bankomat för att köpa heroin.

Hans förbittrade, rovfågelsliknande stenansikte och vassa ormtunga står i ständig stridsberedskap mot omvärlden. Redo att slå ner på varenda jävel som vågar sticka upp, säga emot, försöker rota i hans gamla fall eller, än värre, i hans hemliga liv utanför jobbet.

Det är en man som ruvar på många synder, och som straff får han den nybakade underhuggaren June Lenker (Cush Jumbo) på halsen. En ung, ambitiös och orädd svart kvinna som inte tänker svälja Hagertys härskartekniker med ”jag är inte rasist, men…”-gliringar. Eller bli hans omaka men lojala partner på fältet.

Duellen mellan dem börjar med ett nödsamtal till deras polisstation i förorten Hackney från en anonym kvinna som mordhotats av sin pojkvän. Hon beskriver hur han skrutit med att tolv år tidigare ha mördat en annan, vit kvinna och hånat mannen som oskyldigt dömdes, kvinnans afrikanskbrittiske pojkvän Errol Mathis (Tom Moutchi).

Lenker tycker samtalet innehåller så många bestickande detaljer att hon vill öppna den avslutade mordutredningen igen. Hagerthy viftar bort hennes begäran med att fallet sköttes till punkt och pricka, och för den delen var Mathis bara en ”poor man’s OJ”. Det får Lenkers skitsnacksdetektor att blinka rött.

Criminal Record fortsätter på samma teman som polisserieklassikern I mördarens spår (Prime Suspect, 1991–2006). Om hur en institutionaliserade fördomar i en hierarkiskt organiserad poliskår står i vägen för ett grundligt utredningsarbete och förhindrar att man löser fallet eller i värsta fall leder till justitiemord. Medan den verklige förövaren går fri.

Den smutsiga historien slingrar sig genom villospår, tar flera oväntade vändningar. Det som från början ser ut som en enkel kamp mellan gott och ont, hjältar och skurkar, får åtskilliga nyanser av grått innan upplösningen i sista avsnittet.

Capaldi och Jumbo har karisma nog att bära var sin serie. Tillsammans utvecklar de en antagonistisk kemi som hotar fräta sönder tv-skärmen. Baksidan är att de stjäl nästan allt syre från birollerna, bland andra Mathis mor Doris (Cathy Tyson) och advokat Sonya Singh (Aysha Kayler), som båda arbetar för hans resning. Och vad Lenkers sambo Leo (Stephen Campbell Moore) egentligen sysslar med förutom att drälla omkring i köket hela dagarna förblir en gåta.

Berättartekniskt är serien en blandad historia med ett genretypiskt filmfoto i trista, urblekta färger trist matchande förortstristessen. Desto bättre är klippningen, som skickligt samspelar med musiken av Neil Davidge för att växla tempo och ljudbild mellan huvudpersonernas pyrande maktkamp och det chockartade våldet på gatan.

Criminal Record är en oinspirerad titel på en inspirerad polisserie i en förortsmiljö härjad av kriminella gäng och nynazister. Scenariot känns bara alltför väl igen i en tid samhällsförfall och söndring med förtvivlan och uppgivenhet i spåren. Upplyst endast av de flämtande lågorna från envisa aktivister som vägrar ge upp hoppet om att kunna förändra.

© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-01-29.

Criminal Record
STRÖMMAD TV-SERIE I ÅTTA AVSNITT. Storbritannien, 2024. Skapad av: Paul Rutman.  Med: Peter Capaldi, Cush Jumbo, Tom Moutchi, Aysha Kala, Charlie Creed-Miles, Cathy Tyson. Längd: 0.43–0.53/avsnitt. Apple TV+.